INZERCE

VUZ provádí i zkoušky kompatibility ETCS, odolnosti proti kybernetickým útokům nebo odolnosti proti rušení signálu GNSS. Foto: VUZ

Antimonopolní úřad rozhodoval o povinném ETCS na železnici. Ve třech případech s ním nesouhlasí

Harmonogram zavádění automatického zabezpečovacího železničního systému ETCS není na třech úsecích tratí v Česku v souladu se zákonem o drahách. Zbytek harmonogramu je v pořádku. Rozhodl o tom Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který od letošního ledna převzal agendu Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI). Rozhodnutí není pravomocné, lze proti němu podat rozklad, uvedl úřad v tiskové zprávě.

V prohlášení o dráze vydávaném Správou železnic byly stanoveny úseky, na nichž bude postupně zaveden výhradní provoz ETCS, tedy pouze pro vlaky vybavené evropským zabezpečovacím systémem. Dopravci se postavili proti zavádění výhradního provozu a jeho zavedení napadli u ÚOHS s argumentem, že jde o diskriminační opatření.

Antimonopolní úřad jim ale dal za pravdu pouze u tří úseků. „Úřad dospěl k závěru, že stanovení výhradního provozu pod dohledem ETCS v rámci prohlášení o dráze 2025 bylo v rozporu se zákonem pouze v případě úseků Plzeň hlavní nádraží – Nýřany, Přerov – Nezamyslice a Horažďovice předměstí – Plzeň hlavní nádraží, neboť u nich nebyla dodržena oznamovací lhůta dle příslušného unijního předpisu,“ uvedl antimonopolní úřad.

Zavádění ETCS po Česku požaduje EU. Má sjednotit odlišné zabezpečovací technologie v jednotlivých členských státech. Náklady se budou pohybovat v desítkách miliard korun. Systém funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí vlak.

Spuštění ETCS do výhradního provozu v lednu bude postupné. Nejprve do výhradního provozu přejde od 1. ledna trať Česká Třebová – Olomouc – Přerov, od 8. ledna Břeclav – Bohumín, od 15. ledna Česká Třebová – Břeclav a od 22. ledna Praha-Běchovice – Česká Třebová. Na těchto tratích projede denně kolem 1200 vlaků.

Ministerstvo dopravy počítá s vybavením ETCS na dalších 4000 kilometrů tratí do roku 2030, což si vyžádá investice do infrastruktury zhruba 32 miliard korun. V roce 2026 má být výhradní provoz s ETCS zaveden na koridoru Praha – České Budějovice, v prosinci 2027 na trati Beroun – Plzeň – Cheb a do roku 2030 na celé síti.

K výhradnímu provozu na hlavních koridorech bude od ledna potřeba 1500 vlaků vybavených ETCS. Ministerstvo dopravy v září vypsalo další dotační výzvy z operačního programu Doprava s předpokládanou vyčleněnou částkou 500 milionů korun. Celková veřejná podpora pro dopravce se zvýší ze 7,2 miliardy na 7,7 miliardy korun. Peníze na pořizování mobilní části ETCS dopravcům poskytovaly také evropské fondy, aktuální je například výzva z Nástroje pro propojení Evropy (CEF).

(čtk)