Společnost Škoda Group představila novou podobu uspořádání spacího vozu. Koncept „Sleep in Motion“ má cestujícím na železnici zajistit podle firmy vyšší komfort a soukromí, zachovat přitom ale efektivitu provozu. Za podobou nového designu vnitřního uspořádání vozů stojí rakouská kancelář společnosti a koncept byl původně k vidění v podobě zkušebního modelu během mezinárodního veletrhu InnoTrans.
„Jsme přesvědčeni, že tento koncept mění pravidla hry v oblasti nočních vlaků a zvyšuje atraktivitu a udržitelnost cestování po železnici. Již nyní toto řešení aktivně nabízíme našim zákazníkům,“ uvedl prezident regionu Západ & Sever ve Škodě Group Jan Harder. Podle firmy jde zatím o prototyp.
Noční vlaky jsou podle společnosti Škoda Group klíčem k dekarbonizaci dopravního sektoru a nabízejí ekologickou alternativu. Současné flotily nočních vlaků jsou ale podle firmy zastaralé, komfort, který poskytují je nedostatečný a neposkytují dostatečné soukromí a prostor je stísněný. „Stávající možnosti, jako jsou kupé se šesti lůžky, maximalizují kapacitu, ale snižují komfort, zatímco kupé se čtyřmi lůžky nabízejí příjemnější zážitek, ale snižují efektivitu využití prostoru a zvyšují náklady,“ uvedla Škoda Group.
Nový koncept od společnosti Škoda Group, který nedávno získal patent, podle firmy pracuje s geometrií lůžek neobdélníkového tvaru, která umožňují pohodlné spaní a volnost pohybu bez snížení kapacity. Kabiny jsou uspořádány do dvojitých jednotek, kde každá jednotka nabízí dva soukromé prostory s pohodlným přístupem. Střídavá šířka uliček a vyhrazené prostory pro zavazadla mají přispívat k pocitu většího prostoru, ale zachovat efektivitu provozu.
Mohlo by vás zajímat
Myšlenku spací kabiny představil Wilhelm Berbig z rakouské kanceláře v rámci interní inovační výzvy, kterou pořádala Škoda Group.
Společnost na veletrhu Innotrans ukázala mimo jiné také tramvaj Škoda ForCity Smart pro Bonn, která už předtím získala cenu Red Dot Design Award 2024. Škoda Group zároveň během akce podepsala opci v hodnotě 25 milionů eur, v přepočtu 633 milionů korun, na prodloužení tramvají, které jezdí ve finském Tampere.
Škoda Group se zároveň podílí i na výrobě železničních souprav ComfortJet, které byly na veletrhu taktéž k vidění a na akci předvedla i své digitální a signalizační technologie.
Skupina Škoda Group vykázala za loňský rok meziroční nárůst tržeb o 81 procent na 1,382 miliardy eur, v přepočtu zhruba 34 miliard korun. Hrubý provozní zisk EBITDA skupiny meziročně poklesl o 57 procent na 21,8 milionu eur, v přepočtu přibližně 537 milionů korun. V poklesu se podle Škody Group projevily ještě dopady pandemie nemoci Covid-19 a ruské agrese na Ukrajině.
(teč)