INZERCE

Plovoucí terminál LNG Energos Force dorazil k molu AVG v průmyslovém přístavu Stade-Bützfleth letos 15. března. Foto: DET

Němci chtějí před zimou zprovoznit další dva dovozní plovoucí terminály na LNG

Dva další plovoucí dovozní terminály na zkapalněný zemní plyn (LNG) mají být v Německu uvedeny do provozu před zimou. Oznámila to státní provozní společnost Deutsche Energy Terminal (DET) tiskové agentuře dpa. Společnost neupřesnila předpokládaný termín uvedení do provozu, práce na zprovoznění terminálů se totiž o měsíce zpožďují oproti původním plánům. Stále probíhají ve Wilhelmshavenu a Stade, které se nacházejí na pobřeží Baltu státu Dolní Sasko.

V současné době jsou v Německu tři aktivní dočasné terminály LNG (Wilhelmshaven, Brunsbüttel a Lubmin na ostrově Rujána) se čtyřmi loděmi – tzv. plovoucími skladovacími a zplyňovacími jednotkami (FSRU). Dohromady dodávají 5 až 12 procent plynu spotřebovaného v zemi každý měsíc.

Cca 45 procent plynu plynu spotřebovaného v Německu pochází z Norska plynovody, 4 procenta z Nizozemska, 5 procent je domácí produkce a zbytek proudí potrubím od západních sousedů, kde je obtížné určit původ.

Válka na Ukrajině přiměla Německo diverzifikovat dodávky plynu pryč z Ruska. Kromě zvýšeného dovozu z Norska se německá vláda rozhodla podpořit vybudování vlastní dovozní infrastruktury pro LNG v zemi. Ta se skládá z dočasných takzvaných plovoucích terminálů – lodí, které vyžadují pouze omezenou novou přístavní infrastrukturu – a trvalejších terminálů na pevnině s větší kapacitou.

Plovoucí jednotky FSRU jsou instalovány od roku 2022, instalace těchto jednotek pro zpětné zplynování ale byla od začátku považována za dočasné řešení, než se vybudují pozemní terminály, které zajistí přechod k dekarbonizaci v rámci strategie na ochranu klimatu prosazované německou vládou.

(nik)