INZERCE

Zaplavená silnice. Ilustrační snímek. Zdroj: MDCR

Silnice se postupně zprovozňují, na železnici stojí šedesát úseků. Nejvážnější je situace v Moravskoslezském kraji

Velká voda v České republice na řadě míst pomalu ustupuje a začínají se sčítat škody. Postupně se také zprovozňují zasažené komunikace a železniční úseky. Všechny dálnice jsou aktuálně průjezdné, omezení ale trvá na D1 směrem na Polsko na exitu 354. Provoz na železniční trati České Budějovice – České Velenice a České Budějovice – Horní Dvořiště byl obnoven a je bez omezení, informovalo ministerstvo dopravy.

Resort dopravy v úterý oznámil, že se pro dnešní den podle současných poznatků pro dálnici D1 moc nezmění. Pro řidiči mířící na Polsko platí stále odklon trasy přes dálnici D48. Ostatní dálnice jsou podle ministerstva dopravy bez hlášených závad nebo omezeni provozu.

V Moravskoslezském kraji zůstávají stále uzavřeny silnice I. třídy v úsecích Nové Heřminovy – Krnov (I/45) , Opava – Ratibořská most (I/46), Ostrava –  Hlučín (I/56). V Olomouckém kraji je neprůjezdná komunikace  I/44 za Jeseníkem u České Vsi a I/60 před Vápennou.  V oblasti Jeseníku a Ostravska budeme Ředitelství silnic a dálnic České republiky kontrolovat statiku 21 mostů.

Na železnici se podařilo se obnovit provoz vlaků v úseku Jihlava – Horní Cerekev, první vlaky linky R11 projely úsekem v pondělí večer kolem šesté hodiny hod. Také byl obnoven provoz vlaků v úseku Zábřeh na Moravě  – Šumperk.

Dále se podařilo nasadit kyvadlové autobusy na trati Petrov – Kouty nad Desnou. Na hlavním koridoru je nadále k dispozici omezená náhradní autobusová doprava v úseku Hranice na Moravě – Ostrava hlavní nádraží a zpět.

„Pro cesty na Slovensko je možné použít vlaky linky Ex2 nebo Ex3. Cestující žádáme v úseku Praha hlavní nádraží – Olomouc hlavní nádraží a zpět využít vlaky linek Ex2 a R18. Vlaky linky Ex1 jsou od včerejšího večera z důvodu dočasného nedostatku strojvedoucích z Bohumínska do odvolání částečně zrušeny,“ informovalo ministerstvo dopravy.

Stále stojí šest desítek železničních úseků

Podle informací Správy železnic je aktuálně v důsledku rozsáhlých povodní zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků. Voda ustupuje v uzlech Ostrava hlavní nádraží a Ostrava – Svinov. V Bohumíně je setrvalý stav. Pokračují práce zprovoznění úseku Hranice – Ostrava. Prognóza pro obnovení provozu je v pátek.

Nejvážnější situace je stále podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy v Moravskoslezském kraji, a to zejména na Ostravsku a Opavsku, v Olomouckém kraji pak v podhůří Jeseníků. „Komplikace jsme ale v uplynulých dnech řešili také v dalších horských a podhorských oblastech prakticky napříč celou republikou. V některých případech jsou tratě uzavřené preventivně. Platí, že bezpečnost cestujících i dopravních zaměstnanců je na prvním místě,“ sdělil Ekonomickému deníku Gavenda.

Největší komplikace představuje podle mluvčího zastavení provozu na koridorovém úseku od Hranic na Moravě přes Ostravu a Bohumín až na hranici s Polskem. „Nejen zde ale v tuto chvíli není možné určit, kdy se vlaky znovu rozjedou. U zaplavených úseků je třeba počkat, až opadne voda, poté je důkladně zkontrolovat a pak případně přistoupit k opravám. To vše potrvá minimálně několik dní,“ zdůraznil.

Od pátku zasahovali podle Gavendy drážní hasiči v souvislosti s hydrometeorologickou situací u víc než tří stovek událostí. Kromě odstraňování spadlých stromů čistili také ucpané propustky a odčerpávali vodu ze zatopených stanic. V některých případech zasahovali preventivně, aby zabránili ještě větším škodám. Pomáhali například také plnit pytle s pískem. „Nyní je snahou hasičů pomoci s co nejrychlejší obnovou provozu na železnici, z toho důvodu mimo jiné asistují při technických prohlídkách tratí, které povodeň zasáhla,“ uvedl Gavenda.

Se záplavami se potýkala řada krajů České republiky. Foto: Hasiči ČR

Hasiči Správy železnic podle mluvčího v uplynulém víkendu pomáhali také kolegům z dalších sborů například při záchranných a evakuačních pracích v nejvíce zasažených oblastech, zejména v Opavě a Krnově. Do těchto částí země se během víkendu přesunula část drážních hasičů z jednotek v Brně, Českých Budějovicích a Nymburce.

„Už před víkendem byli hasiči personálně posíleni, do služby byl povolán maximální možný počet příslušníků. Připraveni byli také pracovníci správy a údržby tratí, kteří tak mohli do terénu vyrazit okamžitě, jakmile bylo potřeba,“ zmínil mluvčí Správy železnic.

Vyčíslit škody, které povodně napáchaly na železniční infrastruktuře je podle něj v tuto chvíli obtížné. Dodal, že stále jsou místa, kde ještě neodpadla voda, přesnější informace tak budou až v příštích dnech. Prvotní odhady výše škod jsou podle Gavendy ale v řádu stovek milionů korun.

(teč)