Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) povolil modernizaci teplárny Ško-energo v Mladé Boleslavi. Jejím základem je přechod od spalování uhlí k využití biomasy. Vedle úspory peněz za emisní povolenky projekt přispěje také ke snížení emisní stopy aut značky Škoda vyrobených v mladoboleslavském závodu.
Jak dále DESÚ informoval, povolený záměr zahrnuje rekonstrukci starších kotlů K80 a K90 a výstavbu nového kotle K20. Jako palivo zde bude sloužit dřevní štěpka, v novém kotli bude možné spalovat také rostlinné pelety. Součástí záměru jsou také technologie sloužící k příjmu, skladování a dopravě biomasy do kotlů.
Stavba má být hotová do konce roku 2027. „Stavební úřad posoudil předloženou žádost o povolení záměru a zjistil, že povolením stavebního záměru nebo jeho užíváním nejsou ohroženy zájmy chráněné stavebním zákonem, předpisy vydanými k jeho provedení a zvláštními předpisy,“ uvedl DESÚ ve svém rozhodnutí.
Podle loňského oznámení společnosti Ško-energo se jedná o projekt v hodnotě 3,6 miliardy korun. „Chystaná proměna představuje největší modernizaci energetického zdroje společnosti za posledních 25 let. I rozsah plánovaného projektu je jedním z největších v České republice s odhadovanými náklady ve výši 3,6 miliardy korun. Významnou část této sumy – více než 50 procent – pokryjí dotace z Modernizačního fondu,“ uvedl loni Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro oblast výroby a logistiky.
V současnosti Ško-energo spaluje směs tvořenou ze 70 procent hnědým uhlím a z 30 procent biomasou. Po ukončení spalování uhlí klesne objem emisí oxidu uhličitého o zhruba 290 tisíc tun ročně. Firma tím ušetří stovky milionů korun za drahé emisní povolenky.
Ško-energo provozuje poměrně moderní energetický zdroj, který byl postaven v letech 1996 až 1999. Vedle výroby či nákupu energií pro Škodu Auto zajišťuje také dodávky tepla pro teplárenské soustavy v Mladé Boleslavi. Mezi vlastníky společnosti Ško-energo patří Škoda Auto (44,5 %), VW Kraftwerk (22,5 %), E.ON (21 %) a ČEZ ESCO (12 %).
David Tramba