INZERCE

Zavedení výhradního provozu ETCS v roce 2025 na některých koridorových tratích se rychle blíží. Foto: Správa železnic

Ostrý start ETCS přijde v několika fázích. Úsek z Prahy do České Třebové bude poslední

Spuštění jednotného evropského zabezpečovače (ETCS) se v lednu příštího roku neodehraje najednou, ale ve čtyřech fázích, aby bylo možné se vyhnout případným komplikacím. Informoval o tom ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Nový režim zabezpečení se bude týkat 620 kilometrů železniční sítě. První úsek, kde by měl být od 1. ledna systém spuštěn, je trať Česká Třebová – Olomouc – Dluhonice – Prosenice/Přerov.

Následovat bude 8. ledna úsek Břeclav – Bohumín, poté 15. ledna trať Česká Třebová – Adamov Modřice – Břeclav a 22. ledna Praha-Běchovice – Pardubice – Česká Třebová. Podle Kupky jde z hlediska evropského kontextu a porovnání s podobnými případy o unikátní rozsah sítě zabezpečené ETCS v tak krátkém časovém období.

Jak uvedl na společné pondělní tiskové konferenci generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda, rozsah sítě se přímo váže na nejvýznamnější úseky koridorových tratí Transevropské dopravní sítě (TEN-T), kde je největší objem ať už osobní nebo nákladní dopravy. Podle Svobody by na konci ledna mělo ETCS na hlavních ramenech koridorů plně nahradit národní vlakový zabezpečovač. „Na jednotlivých ramenech musíme postupným zprovozňováním a zároveň odstavováním národního zabezpečovače zabezpečit to nejvyšší, bezpečnost provozu. K tomu se váže i hustota provozu na jednotlivých ramenech,“ poznamenal Svoboda.

Svoboda také zmínil, že například na rameni Česká Třebová – Olomouc – Dluhonice – Prosenice/Přerov se už aktuálně využívá ETCS ve třiceti procentech. V současnosti má ESC testy a klíče pro provoz na tratích Správy železnic pod ETCS 1153 vozidel, z toho je 811 vozidel českých a 342 vozidel zahraničních dopravců.  Proškolených pro jízdu pod zabezpečovačem ETCS je v srpnu 1850 strojvedoucích.

Přehled plánovaného spuštění systému ETCS na jednotlivých koridorech. Zdroj: MDCR

Po spuštění by se mělo do systému s ETCS měsíčně zapojit podle ministerstva dopravy 50 tisíc vlaků, je to pětadvacetkrát více, než v současnosti, a ujet by měly čtyři miliony vlakokilometrů. Ministr Kupka poznamenal, že z celkového provozního výkonu české železnice bude ve vyšším stupni zabezpečení a novém režimu 42 procent výkonů.

Zabezpečovací systém ETCS prošel od ledna do července sedmi zátěžovými testy, při kterých na hlavních tratích projelo 796 vlaků. Přibližně u tří vlaků za 100 došlo k rozpadu spojení a souprava automaticky zabrzdila. Poslední z testů se odehrál na trati Praha – Česká Třebová a podle ministra Kupky vykázal 100procentní úspěšnost spojení lokomotivy s traťovou částí. Jiří Svoboda v souvislosti s ETCS zmínil mimo jiné rádiový systém GSM-R, u kterého má docházet k postupnému zatěžování.

Od srpna se zapojují všichni, kdo mohou

Testování systému ETCS i nadále pokračuje, od srpna mají všichni dopravci, kteří jsou k tomu vybavení a jednou po úsecích s ETCS, povinnost zabezpečovač zapínat. „Jen za tři dny došlo k nárůstu o zhruba deset procent využívání,“ uvedl Svoboda. Podle Svobody je také dobře, že se systém v České republice aktivoval od 1. ledna 2023 na trati Olomouc – Uničov, i když se podle něj jedná pouze o 30 kilometrů trati, jde o nenahraditelné zkušenosti. „Dnes atakujeme hranici devadesáti devíti procent funkčnosti. Samozřejmě je to neporovnatelné s jednotlivými rameny,“ uvedl.

Dovybavit systémem ETCS bude do spuštění provozu v lednu příštího roku potřeba podle ředitele Drážního úřadu Jiřího Koláře ještě třicet procent vozidel, to je několik stovek, a proškolit přibližně tisícovku strojvedoucích.

Přehled vývoje počtu vozidel vybavených ETCS. Zdroj: MDCR

Ministr dopravy Kupka v pondělí také zopakoval, že do vybavení vozidel plynulo z jednotlivých dotací 7,2 miliardy korun. Spolu s finančními prostředky dopravců investice do palubních jednotek přesahuje částku deset miliard korun. „Co se týče vybavení jednotlivých tratí, tady to byly další desítky miliard korun,“ podotkl Kupka.

Financování vybavování lokomotiv dopravců podrobněji přiblížil ředitel odboru drážní dopravy ministerstva dopravy Jindřich Kušnír. Společným základem pro celou Evropu je podle něj program CEF, Česká republika ale vytvořila i specifické národní dotační programy, které byly financované z prostředků Operačního programu Doprava 2 a 3, anebo z národních prostředků ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). „Sledovali jsme tím, aby byly dotace uživatelsky přívětivější pro menší dopravce,“ zmínil Kušnír.

Poslední výzva z operačního programu Doprava by měla být podle něj uzavřena během léta. „Celkem budou přiděleny dotace na 67 různých projektů téměř třiceti dopravců a zahrnují počet více než 1200 vozidel,“ konstatoval. Připomněl, že rozhodnutí přejít na systém ETCS padlo v roce 2017, kdy to bylo oznámeno také všem dopravcům. Od té doby začala běžet lhůta, během které se museli rozhodnout, jestli systémem vybaví stávající vozidla nebo nakoupí vozidla nová. „Chýlíme se ke konci přechodného období, které trvalo téměř sedm a půl roku,“ doplnil.

V České republice je v současnosti zabezpečovač ETCS nainstalován na přibližně 1200 kilometrech tratí. Do roku 2030 se počítá s postupnou instalací traťové části ETCS na více než 4800 kilometrů železničních tratí, a to včetně zavedení výhradního provozu na vybraných tratích od roku 2025. Na celé železniční síti by měl fungovat systém do roku 2040.

Předpokládaný harmonogram spuštění ETCS v České republice od ledna 2025. Zdroj: MDCR

Tereza Čapková