Nejen u nás v České republice, ale i v sousedním Německu si cestující stěžují na častá zpoždění vlaků. Digitalizace železniční sítě v Německu se ale zpožďuje – a bude více než dvakrát dražší, než se plánovalo. Vyplývá to ze studie, kterou pro Spolkové ministerstvo dopravy vypracovaly mimo jiné poradenská společnost McKinsey, advokátní kancelář Orth Kluth a poskytovatel inženýrských služeb Emch+Berger.
Digitalizace železniční infrastruktury bude podle zprávy pravděpodobně stát 69 miliard eur. Ještě v roce 2018 ministerstvo předpokládalo 28 miliard eur. Vybavení vlaků se odhaduje na 38 miliard eur, před šesti lety to byly odhady čtyři miliardy. Skutečnost, že náklady na infrastrukturu tak prudce vzrostou, je způsobena vyššími náklady na výstavbu, ale také dalšími opatřeními, která mají zvýšit spolehlivost a odolnost sítě, uvedl Der Spiegel.
Hlavním faktorem dodatečných nákladů na vlaky je přestavba na vlaky s řídicí technologií pro automatizovaný provoz.
Skutečnost, že náklady na infrastrukturu tak prudce rostou, je způsobena vyššími náklady na výstavbu, ale také dalšími opatřeními, která mají zvýšit spolehlivost a odolnost sítě, jako je technologie inteligentního řízení provozu.
Navzdory své velikosti dávají investice podle zprávy z dlouhodobého hlediska ekonomický smysl. Hrubé výdaje by byly do roku 2070 kompenzovány přínosem ve výši 102,5 miliardy eur, což by vyplývalo mimo jiné z nižších personálních nákladů.
Analýza navíc ukázala, že zastaralá německá stavědla budou ještě dlouho nepříjemná pro ostatní evropské země.
Původně měly být důležité železniční koridory vybaveny moderním vlakovým zabezpečovačem ETCS již v roce 2030 – a zjednodušit tak přeshraniční dopravu. Toho nyní nebude dosaženo dříve než kolem roku 2036″. Podle prognózy nebude systém zaveden na celostátní úrovni dříve než v roce 2043.
(nik)