Státem vlastněný distributor pohonných hmot ČEPRO se sloučí s firmou RoBiN OIL, kterou koupil – za poměrně vysokou cenu 4,5 miliardy korun – na počátku letošního roku. Záměr fúze na konci června schválil top management obou společností, příslušný dokument o chystané fúzi byl v minulých dnech uložen do Sbírky listin obchodního rejstříku.
Rozhodný den fúze byl zpětně stanoven na 1. ledna 2024. Právní účinky fúze však nastanou až ke dni zápisu fúze do obchodního rejstříku. Základní kapitál společnosti ČEPRO ve výši 5,66 miliardy korun se téměř nezmění. Jediným akcionářem sloučené společnosti bude dále stát zastoupený ministerstvem financí.
„ČEPRO přistupuje k fúzi s RoBiN OILem především za účelem zjednodušení struktury a ekonomických vazeb v rámci skupiny společností ČEPRO, zefektivnění finančních toků uvnitř skupiny ČEPRO a maximalizace synergických efektů, a to zejména efektivní konsolidací sítě čerpacích stanic EuroOil a RoBiN OIL v rámci jedné společnosti. Jedná se o poměrně obvyklý post-akviziční krok,“ odpověděl mluvčí podniku ČEPRO Marek Roll.
Jeden přínos chystané fúze lze k tomu ještě dodat. RoBiN OIL, který do letošního ledna vlastnil podnikatel Jiří Zoubek, sedí doslova na „zlatém pokladu.“ Na firemních účtech nahromadil zhruba dvě miliardy korun, které si vlastník nevyplatil – zřejmě proto, aby nemusel státu odvést daň z dividendy. ČEPRO díky fúzi tyto dvě miliardy získá a může je využít podle potřeby, například na úhradu části nákladů na převzetí RoBiN Oilu.
Výši kupní ceny za RoBiN OIL původně ČEPRO nezveřejnilo, deník E15 však zjistil, že se jednalo o zhruba 4,5 miliardy korun. Tato informace následně vyvolala smršť kritiky ze strany politiků, médií a části odborníků, že státem vlastněné ČEPRO koupilo řetězec poměrně starých čerpacích stanic nesmyslně draho. ČEPRO se hájilo tím, že kupní cenu navýšila zmíněná dvoumiliardová hotovost na účtech RoBiN Oilu.
Jak dále ČEPRO v lednu uvedlo, RoBiN OIL je dlouhodobým odběratelem pohonných hmot od Čepra v rozsahu okolo 150 milionů litrů ročně. V případě, že by kupujícím byla některá z konkurenčních společností, by tak ČEPRO mohlo přijít o tyto dodávky a příslušnou obchodní marži z velkoobchodního prodeje. Umístění obou sítí má jen minimální překrytí; trumfem RoBin Oilu jsou atraktivní lokality u dálnic a silnic I. třídy, kde se EuroOil téměř nevyskytuje.
Mezi další dopady této transakce patří to, že ČEPRO rozšíří vlastní síť čerpacích stanic EuroOil o 75 na 285 provozoven a upevní si tím pozici třetího největšího hráče na trhu. Na českém trhu s pohonnými hmotami tak vznikne svérázná situace. Největší řetězec čerpacích stanic Orlen/Benzina kontroluje polský stát, dvojku na trhu MOL ovládá maďarský stát a trojku na trhu český stát.
David Tramba