INZERCE

Koleje. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

VUZ Českých drah roste. Za rok 2023 vykázal tržby přes 800 milionů

Společnost Výzkumný Ústav Železniční (VUZ), která spadá do skupiny České dráhy, v loňském roce zaznamenala tržby ve výši přes 832 milionů korun, rok předtím to bylo 709 milionů korun. Hodnota EBITDA dosahuje téměř 400 milionů korun. Společnost informovala, že svému akcionáři za loňský rok vyplatí dividendu ve výši zhruba 275 milionů korun.

Náklady společnosti v loňském roce stouply z předloňských 435 milionů korun na 582 milionů korun. Jak uvedl generální ředitel VUZ Martin Bělčík ve výroční zprávě společnosti, VUZ zaznamenal loni propad domácí poptávky a nárůst zájmu ze zahraničí. V roce 2023 dosáhl podíl služeb pro zahraniční zákazníky více jak 70 procent.

„I přes ekonomické úspěchy, s velkou pokorou, jsme v roce 2023 začlenili do našeho podnikaní fakt, že jedinou jistotou pro budoucnost je nejistota. Naší cestou pro budoucnost je rozšiřovat produktové portfolio a inovovat stávající produkty s cílem zvýšit přidanou hodnotu pro zákazníky,“ uvedl Martin Bělčík.

Mezi nejvýznamnější klienty VUZ se v loňském roce podle firmy řadily společnosti Alstom Transport, Stadler Rail, CRRC, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles a Tatravagonka Poprad. Z českých zákazníků to byly společnosti Škoda Transportation, VÚKV, AŽD Praha, CZ LOKO a česká divize Siemens Mobility.

Bělčík poznamenal, že se ze železnice postupně stává jeden velký kybernetický prostor, který bude vysoce závislý na stabilním elektrickém příkonu a pro svou bezpečnost bude vyžadovat odolná kybernetická řešení. „Nejzranitelnějším bude, stejně jako v letecké dopravě, vlastní vozidlo. Je zřejmé, že právě důraz na bezpečnost, a to nejenom ETCS, bude v budoucích letech možná i skokově klást nové nároky na vozidla, a to nejenom pouze na nová vozidla,“ doplnil.

Loni VUZ předložil strategii do roku 2030, která zahrnuje rozvoj zkušebního centra ve Velimi. Cílem je rozšířit infrastrukturu pro testování autonomních vozidel a testování jejich kybernetické odolnosti. Strategie počítá také s rozvojem zkušební laboratoře s cílem poskytovat služby přímo u zákazníků, rozšíření portfolia služeb o oblasti testování ETCS, testování odolnosti proti rušení signálu GNSS či rozšíření akreditace v oblastech souvisejících s železniční dopravou.

Čtěte také: Skupina České dráhy vykázala zisk 3,8 miliardy korun

Zkušební centrum ve Velimi disponuje velkým a malým zkušebním okruhem. Velký okruh zahrnuje 13,3 kilometru železničních tratí s možnou zkušební rychlostí 230 kilometrů za hodinu. Malý okruh má celkovou délku tratí téměř čtyři kilometry a umožňuje maximální rychlost až 115 kilometrů za hodinu. Na okruzích je možné provádět hlukové zkoušky, prověřit evropská zabezpečovací a sledovací zařízení nebo simulovat změny a poruchy elektrického napájení.

Zkušební laboratoř VUZ se zaměřuje například na zkoušky jízdních vlastností, trakční a energetické zkoušky, brzdové zkoušky nebo také zkoušky hluku, osvětlení a vibrací.

(teč)