Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) posvětil změnu postupu výstavby mostu Šmejkalka na dálnici D1. Žádost o změnu technického řešení způsobu rekonstrukce dálničního mostu podalo 18. března ŘSD v zastoupení společnosti Pragoprojekt, která je spolu s firmou Strabag zhotovitelem stavby. Stavbaři musí přizpůsobit technické řešení nižší pevnosti oblouků mostu. Kladné rozhodnutí vydal DESÚ, který začal úřadovat letos v lednu, a řeší významné stavby dopravní a energetické infrastruktury, 14. června.
Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) Radka Mátla se mění zpracování projektové dokumentace. „Stavba byla soutěžena v režimu Design & Build a zhotovitel navrhl úpravu projektu vyžadující změnu stavebního povolení,“ sdělil Ekonomickému deníku Radek Mátl. Dopad do realizace stavby to podle něj nemá žádný, v tomto režimu výběrového řízení se s tím počítalo, dodal.
Změna postupu by také zároveň neměla ovlivnit celkovou dobu rekonstrukce mostu. Realizace by měla trvat 1460 dní s tím, že doba omezení na dálnici D1 bude maximálně 755 dní. Do provozu by měl být most uveden 14. června 2027. Stavební práce by pak měly skončit definitivně 28. ledna 2028. Jak uvedl Mátl už dříve, změna technického řešení bude znamenat vícenáklady v milionech nebo nižších desítkách milionů korun. Sdružení Pragoprojekt a Strabag stavbu vysoutěžilo za 965 milionů korun bez DPH.
Stavební práce se dosud soustřeďovaly pod samotný most, kde vznikají obslužné komunikace pro stavbu v celkové délce 1523 metrů, a to včetně systému odvodnění. V březnu také došlo k instalaci monitorovacích čidel na most. Jejich úkolem je podle informací ŘSD sledovat pnutí a deformace historického oblouku mostu během rekonstrukce. Částečně půjde o dálkový přenos dat do počítače, který bude naměřené hodnoty v reálném čase ihned vyhodnocovat.
Od letošního července by se měl začít modernizovat samotný most. V rámci stavby se počítá se zachováním historického oblouku, který je v dobrém stavu. Zásadním zásahem pak bude podle ŘSD výměna takzvaných stojek, které rozpírají vrchní část mostu a historický oblouk. Právě nutnost jejich výstavby změnila způsob prací. V rámci modernizace mostu dojde také ke zbourání levé a následně i pravé mostní konstrukce. Nahradí je nová stavba.
Stavební práce by oproti původním předpokladům ještě letos neměly mít vliv na dopravní provoz na dálnici D1. S omezením dopravy se počítá až na jaře příštího roku. Provoz by pak měl fungovat v režimu dva plus dva zúžené jízdní pruhy. Po modernizaci mostu by měla být mostovka o osm metrů širší a v případě rozšiřování dálnice umožnit provoz tři plus tři jízdní pruhy.
Realizace stavby v režimu Design & Build znamená, že ŘSD poskytlo zhotoviteli pozemky a stavební povolení s tím, že podrobné projektování je v kompetenci zhotovitele. Zhotovitel může plně využít své know-how a optimalizovat postup výstavby podle dostupných technologií tak, aby se minimalizoval dopad stavby na veřejný provoz.
Most Šmejkalka je nejstarší objekt na dálnici D1. Ve výšce 46 metrů překlenuje Hrusický potok a údolí mezi Senohraby a Turkovicemi. Stavba mostu začala v roce 1939 a pokračovala do roku 1949. Pravý oblouk pod jízdními pruhy ve směru na Brno byl vybetonován v roce 1941, levý oblouk ve směru na Prahu pak s odstupem pěti let až v roce 1946. Délku výstavby mostu výrazně ovlivnila 2. světová válka, během níž byla stavba přerušena.
Stavba nosné konstrukce mostu byla dokončena až po válce. Jako poslední byly v roce 1948 provedeny izolace mostu a v roce 1949 pak kamenná rovnanina za opěrami. Poslední velká oprava mostu se uskutečnila v roce 1991.
Čtěte také: ŘSD řeší sérii soudních sporů kvůli modernizaci D1
Tereza Čapková