INZERCE

Každé páté ojeté auto, které se v České republice prodává, bylo podle společnosti Cebia dovezené z Německa. Foto: Pixabay

Z Německa do Česka míří vraky. Dvě ze tří aut jsou po bouračce

Většina ojetých vozů, které si čeští kupci pořizují z Německa, je bouraná. Každý čtvrtý automobil má za sebou navíc takzvanou totální škodu, kdy je poškozený poměrně zásadně. Vyplývá to z dat společnosti Cebia, která minulost vozů prověřuje. U 65 procent automobilů z Německa, které si přes ni kupující prověřili, zjistila minimálně jednu škodní událost či havárii. Velká část těchto aut je přitom prodávána jako nehavarovaná.

Cebia uvedla, že její data vycházejí z analýzy náhodně vybraných 5003 ojetých aut, která si v letošním roce prověřili klienti společnosti a u nichž byl v inzerátu uvedený německý původ. Každé páté ojeté auto, které zamíří do České republiky, pochází podle Cebie právě z Německa.

Jak společnost informovala, průměrná výše poškození a havárií u aut, která neprošla totální škodou, dosahuje v průměru přibližně 253 tisíc korun. Pokud ale automobil prošel totální ekonomickou škodou, průměrná výše nákladů na opravu se vyšplhá v přepočtu na zhruba 390 tisíc korun. Relativně vysoká částka je daná podle Cebie vyšším zastoupením luxusních vozů, které se z Německa často dovážejí.

„Vysoké procento aut s poškozením je zase dáno vyšším průměrným stářím prodávaných vozů z Německa, které dosahuje zhruba 11 let. Například česká auta se prodávají v průměru o tři roky mladší,“ upozornil ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.

Doplnil, že průměrné stáří vozů s německým původem, které si v prvních třech měsících letošního roku lidé prověřovali, činilo 13 let. „Vyplývá tedy z toho, že si lidé prověřují spíše starší auta, u kterých už se dá poškození či havárie předpokládat,“ zmínil. Kupující by ale podle firmy neměli podceňovat ani mladší vozidla.

„Často se setkáváme s mladšími vozy z Německa, například tříletými s nájezdem do 40 tisíc kilometrů, které se zdají jako výborná koupě, ale přitom prošly totální havárií. Taková auta se sem pak dováží a prodávají jako nehavarovaná, protože v Německu by se neprodala a v České republice se při zatajení havárie na nich dají vydělat i stovky tisíc korun,“ uvedl Pajer.

V případě ekonomické totální škody, je podle něj sice auto opravitelné a provozuschopné, ale je vždy potřeba vědět, zda bylo opraveno kvalitně.

Podle Pajera se v Německu dají koupit i ojeté vozy ve výborném stavu, ale je potřeba si vybrat seriózního prodejce a auto vždy před koupí prověřit.

Šrotoviště Evropy

Na stáří českého vozového parku a to, že se z České republiky v podstatě stává šrotoviště, nedávno upozorňovali také účastníci Eurodebaty Ekonomického deníku, České justice a Zdravotnického deníku s názvem „Budoucnost Evropy – agenda pro nový Evropský parlament a Evropskou komisi“ s kandidátem koalice SPOLU do Evropského parlamentu Ondřejem Krutílkem (ODS).

Krutílek hovořil o tom, že průměrný věk osobních automobilů v Česku dosahuje 16 let, zemi to posílá mezi členskými státy Evropské unie na třetí nejhorší místo. Má proto podle něj smysl hledat cesty, které by umožnily obměnu vozového parku a zlepšily životní prostředí.

Čtěte také: Krutílek: Modernizaci vozového parku pomohou i syntetická paliva

Starý vozový park označil za problém pro životní prostředí i dopravní bezpečnost v Eurodebatě také ředitel pro vnější vztahy Škoda Auto Michal Kadera. Do České republiky míří podle něj ojetá auta zejména z Německa a Francie a z Česka další ojetiny putují na Ukrajinu a do postsovětských zemí.

Efektivní způsob, jak snížit dopady osobní mobility na životní prostředí, ať už jde o CO₂, NOx nebo prachové částice podle něj vede přes to, dostat ze silnic vozy emisní normy EURO 4 a starší nebo případně i EURO 5. Pokud je hlavním cílem snížit dopady osobní mobility na životní prostředí, vyplatilo by se motivovat vlastníky k ekologické likvidaci staršího vozu se státním příspěvkem zakoupení novějšího vozu emisní normy EURO 6.

„Když by dostali příspěvek na to, aby sešrotovali vůz EURO 4 a koupili si se státním příspěvkem novější vůz EURO 6 první generace, rázem se zásadně sníží reálné emise CO₂,“ zmínil Kadera. Také by se podle něj vyplatila regulace dovozu aut starších deseti let. „Poplatek, který platím, když si dovezu deset až patnáct let staré auto, je marginální,“ upozornil.

(teč)