Inspirace pro České dráhy? Cestování regionálními vlaky se od zavedení měsíčních jízdenek na veřejnou dopravu v celém Německu před rokem zvýšilo o 28 procent, oznámil národní železniční dopravce Deutsche Bahn. Vyjma toho cestující cestují v průměru o 20 procent na delší vzdálenosti. „Jízdenka Deutschland-Ticket je raketou regionální dopravy. Od zavedení paušálu před rokem s námi cestuje výrazně více cestujících,“ řekla k tomu ředitelka regionální dopravy Evelyn Pallaová.
Deutsche Bahn (DB) má v den prvních narozenin jízdenky Deutschlands-Ticket kladnou bilanci: Od jejího zavedení v květnu 2023 cestovalo regionálními vlaky DB o 28 procent více cestujících. Celkově téměř dvě třetiny cestujících v místních a regionálních linkách DB cestují s jízdenkou Deutschland-Ticket, a to především pro dojíždění do práce.
Každá druhá cesta s jízdenkou Deutschland-Ticket vede do kanceláře nebo do školy.
Jízdenka se přitom kromě každodenního cestování stále častěji používá i pro volnočasové a víkendové výlety.
Cestující DB cestují v průměru o 20 procent na delší vzdálenosti.
Mezi nejoblíbenější trasy, na kterých cestující DB-Regio cestují s jízdenkou Deutschland-Ticket, patří spojení z Berlína k Baltskému moři, ze Stuttgartu k Bodamskému jezeru a z Mnichova do hor (viz přiložená grafika).
„Jízdenka Deutschland-Ticket je raketou pro regionální dopravu. Je to naše nejoblíbenější jízdenka na veřejnou dopravu – jednoduchá, flexibilní a digitální. Od začátku paušálu před rokem s námi cestuje výrazně více cestujících. Je to vstupenka pro každého, vstupenka skutečného občana. Stále více lidí využívá veřejnou dopravu, která je šetrná ke klimatu, což je v souladu s naší koncernovou strategií Strong Rail,“ uvedla členka představenstva DB pro regionální dopravu Evelyn Palla.
Jízdenka Deutschland-Ticket také výrazně změnila nákupní chování cestujících a podpořila digitalizaci. V současné době DB prodává 78 procent všech jízdenek regionální a místní dopravy digitálně prostřednictvím aplikací bahn.de nebo DB Navigator, což je více než dvakrát více než před zavedením jízdenky Deutschland-Ticket.
DB proto vyvíjí DB Navigator do podoby ještě lepší platformy pro městskou hromadnou dopravu. Cestující budou mít v aplikaci nejen přístup k jízdním řádům přibližně 50 sítí po celé zemi, ale od května budou moci využívat i nové funkce. Tímto způsobem dostávají pravidelná upozornění na časy odjezdů a změny na své obvyklé trase dojíždění (alarm spojení). Do DB Navigatoru bude integrována také mapa, která bude obsahovat informace o zastávkách v okolí. Postupně budou přibývat další funkce.
Aby ještě více lidí využívalo regionální dopravy, nabízí DB také jízdenku Deutschland-Ticket jako jízdenku do zaměstnání. Mezi její zákazníky již patří stovky společností a organizací, včetně velkých korporací jako jsou Siemens a Porsche. Firmy mohou Deutschland-Ticket používat jako pracovní lístek již od prvního zaměstnance. V souladu se svou strategií Strong Rail tak DB pomáhá přesouvat dopravu ze silnice na železnici a aktivně chránit klima.
DB Regio je největším poskytovatelem městské hromadné dopravy v Německu. Dceřiná společnost Deutsche Bahn provozuje s přibližně 39 000 zaměstnanci vlakové a autobusové spoje po celém Německu. DB Regio provozuje také vlaky S-Bahn Metropol v Berlíně, Hamburku, Mnichově, Rýnu-Mohanu a Stuttgartu. Ve venkovských oblastech DB Regio doplňuje stávající spojení rostoucím počtem služeb na vyžádání. V Německu jsou místní dopravní služby ze zákona koordinovány spolkovými zeměmi a obcemi.
(nik)