INZERCE

Vizualizace vyznačení vysokorychlostní tratě v lokalitě Vysočina, jde o druhou fázi. Zdroj: Správa železnic

Konec dubna. Do té doby musí ministerstvo dopravy přepracovat Dopravní sektorové strategie

Ministerstvo dopravy musí do konce dubna předložit vládě upravený materiál koncepce Dopravní sektorové strategie 3. fáze, který bude obsahovat konkrétní kompenzační opatření na ochranu čolka velkého. Důvodem je plánovaná stavba vysokorychlostní železniční tratě Hranice na Moravě (mimo) – Ostrava – Svinov, která má významně negativní vliv na lokality soustavy Natura 2000. Vláda o tom rozhodla začátkem měsíce.

Ministerstvo také musí na svých internetových stránkách upřesnit, jak byly v koncepci požadavky ohledně vlivu na životní prostředí řešeny a pokud nebyly řešeny, tak proč. Vláda u koncepce posuzovala také převažující veřejný zájem.

Mezi možná kompenzační opatření negativního vlivu na životní prostředí patří například vybudování tůní, nádržek a dalších biotopů. Na veřejném projednání koncepce, které se uskutečnilo koncem ledna letošního roku, to uvedla Martina Fialová ze společnosti Exprojekt.

Ještě bez úprav získala koncepce Dopravní sektorové strategie 3. fáze nesouhlasné stanovisko strategického posuzování vlivů na životní prostředí SEA. Negativní hodnocení obdržela právě chystaná vysokorychlostní trať Hranice na Moravě (mimo) – Ostrava – Svinov.

V rámci prověřování vlivu na životní prostředí byl také ze strategie vyloučen záměr „Plavební stupeň Děčín“. U toho negativní vliv na životní prostředí zmiňuje už Koncepce vodní dopravy. Pokud by ve strategii zůstal, nebylo by ji možné podle vedoucího oddělení dopravní politiky a čisté mobility z odboru strategie ministerstva dopravy Víta Sedmidubského schválit, jak informoval už dříve.

Materiál Dopravní sektorové strategie 3. fáze – Střednědobý plán údržby, rozvoje a financování dopravní infrastruktury pro období 2024 – 2033 s výhledem do roku 2050 počítá s tím, že Česká republika bude pro zajištění dopravní infrastruktury potřebovat přibližně 5,9 bilionu korun, platí to s odkazem na ceny v letošním roce.

Mezi lety 2024 a 2033 pak bude stát potřebovat na dopravní infrastrukturu 2,6 bilionu korun, podle resortu dopravy to znamená, že je třeba ročně zajistit pro rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury finanční prostředky ve výši minimálně 200 miliard korun.

Tereza Čapková