INZERCE

Kamiony podle studií poškozují dálnice desetkrát více než osobní automobily. Foto: Pixabay

Stát vybral na mýtném v únoru 1,3 miliardy korun, meziročně jde o desetiprocentní nárůst

Za průjezd po zpoplatněných dálnicích a silnicích letos v únoru uhradili dopravci státu 1,3 miliardy korun, meziročně tak výběr mýtného vzrostl o 10 procent. Informoval o tom správce mýtného systému, společnost CzechToll. Kromě oživení nákladní dopravy přispěl k růstu také jeden den navíc, který získali dopravci díky přestupnému roku.

O necelých devět procent, na téměř 94 milionů, vzrostl v únoru také počet mýtných transakcí, které systém zpracoval. „V průběhu února jsme dokončili první fázi rozsáhlého projektu, který od 1. března 2024 zavedl zpoplatnění vozidel také podle produkce emisí CO2. Změna je zavedena v souvislosti s implementací evropské směrnice, jejímž cílem je podpořit další snižování emisí CO2,“ uvedl generální ředitel společnosti CzechToll Petr Chvátal.

Na konci února bylo v systému elektronického mýtného podle společnosti CzechToll zaregistrováno 837 tisíc vozidel s hmotností nad 3,5 tuny, z toho 659 tisíc automobilů mělo zahraniční registrační značky. K těmto registrovaným vozidlům vydal CzechToll dopravcům téměř 648 tisíc kusů palubních jednotek.

Od začátku března se zároveň na dopravce vztahuje zpoplatnění produkce emisí CO2. V souladu s evropskou legislativou jsou vozidla rozřazena do pěti emisních tříd CO2. V emisní třídě CO2 1 jsou poplatky nejvyšší, naopak emisní třída CO2 5 je určena pro vozidla s bezemisním provozem.

Mýtný systém v České republice obsahuje 168 různých sazeb mýta, 84 pro dálnice a 84 pro silnice I. třídy. Březnová novinka se dotkla 86 sazeb, které přestavují podle ministerstva dopravy přibližně 17 procent dopravních výkonů. Sazby u 83 procent dopravních výkonů zůstanou beze změny. Zvýšení nebo snížení sazeb se podle ministerstva pohybuje v řádu halířů.  

V únoru uhradili dopravci za užití zpoplatněných silnic a dálnic na mýtném 1,29 miliardy korun. Foto: CzechToll

Jak už v únoru informovalo ministerstvo dopravy, největší změna je u sazby pro vozidla nad 12 tun s pěti a více nápravami a EURO 0-IV, kde dojde od 25. března ke snížení sazby o 40 haléřů na kilometr. U většiny měněných sazeb se částky pohybují v rozmezí mezi 10 a 20 haléři na kilometr.

Nejrozšířenějších vozidel, tedy nákladních vozidel nad 12 tun se čtyřmi nebo pěti a více nápravami a emisní třídou EURO VI a třídou CO2 1, se změna nedotkne. Samotný přechod mezi sazbami platnými od 1. března do 24. března na sazby platné od 25. března se uskuteční podle resortu dopravy automaticky, pro dopravce tedy dvojí sazby nebudou znamenat žádný dodatečný administrativní nárok.

Úpravy cen mýtného ministerstvo dopravy demonstrovalo už dříve na příkladu přejezdu kamionu ze Slovenska do Německa po dálnici D2 z hraničního přechodu Lanžhot, přes brněnskou D1, část pražského okruhu a dálnici D5 až k Rozvadovu.

Dříve by kamion nad 12 tun s pěti a více nápravami v emisní třídě EURO VI zaplatil za průjezd 2173 korun, od března to je o 277 korun více. V případě méně náprav a nižší emisní třídy se pak cena na trase dlouhé 430 kilometrů zvyšuje v rozmezí od necelých 200 korun po více než 300 korun. V přepočtu na kilometr tak dojde ke zvýšení mýtného u nejrozšířenějších nákladních vozidel o zhruba jednu korunu.

(teč)