Ministerstvo dopravy vypsalo výzvu na budování dobíjecí infrastruktury pro elektrické nákladní automobily v hodnotě jedné miliardy korun. Na českých hlavních tazích sítě Transevropské dopravní sítě (TEN-T) vzniknou dobíjecí huby s kapacitou až 3,6 megawatt. Podle zástupců dopravců ale nebude v rámci rozvoje nákladní elektromobility pouhé zahušťování dobíjecí sítě stačit, stát by se měl zaměřit také na podporu nákupu vozů a budování dalších parkovacích míst podél dálnic.

„Do roku 2030 chceme mít na území České republiky takové množství těchto hubů, aby na klíčových dopravních tepnách měli dopravci možnost na každých 60 kilometrech dobíjet své kamiony,“ informoval ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Zároveň je podle Kupky v přípravě také podpora, která umožní dopravcům budovat kapacitní dobíječky i v jejich vlastních areálech. Ministerstvo dopravy výzvu vyhlásilo v rámci Programu Doprava 2021–2027 (OPD3) na konci února a pro žadatele bude otevřená do 29. května letošního roku. Projekty dobíjecích stanic mohou podle ministerstva také volitelně obsahovat instalaci bateriových uložišť.

Finance do rozvoje rychlodobíjecí infrastruktury pro nákladní vozidla by měly putovat z evropského Fondu soudržnosti. Žadatelé mohou podle resortu dopravy obdržet podporu ve výši až 75 procent ze způsobilých výdajů projektu.

Mohlo by vás zajímat

Podporu rozvoje nabíjecí infrastruktury pro nákladní automobily dopravci vítají, otázkou ale podle mluvčího sdružení Česmad Bohemia Martina Felixe je, zda to bude stačit bez pobídek k samotnému nákupu elektrických nákladních vozidel, která jsou podle něj v současnosti přibližně třikrát dražší než dieselové varianty.

„V případě, že v okolních státech dojde k podpoře nákupu a u nás ne, dostali by se naši dopravci do nerovné situace a ztratili by konkurenceschopnost. V současné době nákup elektrických nákladních vozidel není ve většině případů ekonomicky obhajitelný,“ sdělil Ekonomickému deníku Felix.

Elektrická nákladní vozidla se dají podle mluvčího sdružení Česmad Bohemia zatím reálně provozovat do vzdálenosti 200 kilometrů. Fungují tedy spíše v rámci městské rozvážky, jako komunální vozidla nebo třeba mezi jednotlivými provozy, ale ne jako dálková mezinárodní doprava.

Budování dobíjecí infrastruktury bude podle Felixe komplikované i kvůli nedostatku parkovacích míst, kterých chybí v České republice přibližně dva tisíce. „Nabíječky, u kterých může zastavit kamion, problémy s parkováním ještě zkomplikují. Pro stát to nebude rozhodně lehký úkol. Jeho pomoc bude potřeba i při budování v areálech dopravců,“ upozornil Felix. Dodal, že k negativům elektro nákladních aut jistě patří i malá ochota zákazníků se podílet na vyšší ceně jejich provozu.

Zahušťování dobíjecí sítě

Další výzvy na podporu tuzemské dobíjecí infrastruktury pro alternativní paliva vypsalo ministerstvo už v lednu, jde o projekty ve městech a obcích, ale i takzvaných prioritních oblastech. Celková výše výzev je 1,2 miliardy korun.

Nabíjení elektrického nákladního automobilu. Foto: Martin Felix, Česmad Bohemia

Výzva, která se týká prioritních oblastí, má pomoci České republice plnit požadavky Evropské unie na dostatečnou hustotu dobíjecí infrastruktury na TEN-T.

Evropský parlament loni v létě schválil, že od roku 2026 budou muset být na všech silnicích z páteřní evropské sítě dobíjecí stanice s výkonem nejméně 400 kilowatt pro osobní automobily nejdále 60 kilometrů od sebe. Po dalších dvou letech by se měl výkon stanic navýšit na 600 kilowatt. Nákladní auta a autobusy by měly mít k dispozici možnost dobíjení po každých 120 kilometrech a u čerpacích stanic na vodík se počítá se vzdáleností po dvou set kilometrech.

„Národní akční plán čisté mobility předpokládá, že by do roku 2030 mělo být postaveno přibližně 19 až 35 tisíc dobíjecích bodů, a to podle toho, zda bude v České republice jen 200 tisíc elektromobilů nebo až půl milionu,“ přiblížil Ekonomickému deníku již dříve plány ministerstva dopravy tiskový mluvčí Jan Jakovljevič.

Tereza Čapková