V posledních letech se zapojuje za Českou republiku do připomínkování evropské legislativy čím dál více podnikatelských subjektů a asociací a je zásadní stát u samotného vzniku iniciativ. V rozhovoru pro Ekonomický deník to zmiňuje prezident Hospodářské komory České republiky Zdeněk Zajíček. České podnikatele podle něj zajímají témata jako bezpečnost, soběstačnost v oblasti energií, ale i udržitelnost a změny, které se promítnou do podnikání v rámci zelených investic
Hospodářská komora se kromě svých dalších aktivit zaměřuje na národní úrovni na připomínkování vznikající evropské legislativy, které z už schválených směrnic nebo nařízení ze současného funkčního období Evropského parlamentu považujete za nejpřínosnější a proč?
Například zahrnutí jádra do taxonomie Evropské unie. Zařazení jádra mezi zelené investice je krokem k zajištění bezpečnosti a spolehlivosti dodávek energie, a zároveň je to posun k technicky proveditelné klimaticky neutrální ekonomice v České republice.
Dále je to realistická úprava normy Euro 7 a technicky realističtější podoba nových pravidel a požadavků vůči automobilovému průmyslu, která zajišťuje cenově dostupnější vozidla pro spotřebitele a zároveň neohrožuje stanovené environmentální cíle Evropské unie.
Zásadní je také zkrácení povolovacích řízení pro obnovitelné zdroje. Dočasný rámec stanovil maximální lhůty pro udělování povolení pro solární energetická zařízení, modernizaci stávajících zařízení na výrobu elektrické energie z obnovitelných zdrojů a zavádění tepelných čerpadel.
Pokud byste měl vybrat, kterou stěžejní legislativu by měl současný Evropský parlament a členské státy v tomto funkčním období dotáhnout ještě do konce a proč?
V tomto případě jde o novelizaci směrnice k DPH. Jednotná registrace k DPH významně zjednoduší administrativní podmínky mimo jiné pro elektronický obchod v rámci EU, a to zejména pro malé a střední podniky.
Dalším zásadním materiálem je i akt o průmyslu s nulovými čistými emisemi. Tato legislativa by, stejně jako Akt o kritických surovinách, měla přinést potřebné zrychlení a zjednodušení povolovacích řízení nezbytných pro adaptaci průmyslu na změny související se Zelenou dohodou a zajištěním dostupnosti surovin.
Hrozí, že nebude dotažen do konce některý ze zásadních aktuálně projednávaných legislativních návrhů a bude se jim muset zabývat nový Evropský parlament?
Může se to týkat vodíkového balíčku, který je předpokladem pro zajištění energetické bezpečnosti a náhrady zemního plynu. Otázka je ale připravenost infrastruktury. V případě neschválení může být ohrožena dostupnost energií i plnění cílů Zelené dohody EU.
Naopak bychom byli rádi, pokud by se práce zastavily na návrhu směrnice o náležité péči v oblasti udržitelnosti (Due diligence), ke kterému je Hospodářská komora České republiky dlouhodobě kritická. Ukazuje se, že s kompromisním návrhem jsou nespokojené také jiné členské země EU. Příští měsíce ukáží, zda se v Radě zformuje takzvaná blokační menšina.
Hospodářská komora se aktivně zapojuje do vzniku evropské legislativy i úprav současných norem, na jaké oblasti se zejména zaměřujete?
Hospodářská komora se dlouhodobě zaměřuje na oblast jednotného trhu EU, jelikož snižování přeshraničních bariér a fungující evropský trh má přímý dopad na zlepšení konkurenceschopnosti českých firem a ekonomický růst. Sem spadá legislativa týkající se výrobků, služeb, pohybu pracovníků či kapitálu.
Dále v rámci evropské legislativy svou pozornost komora zaměřuje na iniciativy, které jsou zarámované takzvanou Zelenou dohodou (Green Dealem), na kterou se zaměřují velké legislativní změny současnosti. Týká se to zejména energetiky, průmyslu, dopravy či stavebnictví. Na tyto změny navazuje oblast ESG a nové povinnosti v rámci nefinančního reportingu.
Velkým tématem je také zlepšení uznávání, transparentnost a srovnatelnost dovedností a kvalifikací pro lepší propojení potřebných dovedností s potřebami podniků a zvýšenou mobilitu pro pracovníky jak v rámci EU, tak i pro osoby ze třetích zemí.
Obecně se pak komora zaměřuje na kvalitu legislativního procesu a lepší regulaci. Sem patří aktuální iniciativa snižování reportingu Evropské komise.
Mají čeští podnikatelé zájem o tvorbu evropské legislativy, jak jsou v tomto ohledu aktivní?
V posledních letech se s nárůstem objemu přijímaných směrnic a nařízení zapojuje do připomínkování evropské legislativy čím dál více podnikatelských subjektů a asociací. Na druhou stranu, tvorbu národní legislativy či překlápění evropské legislativy vnímají naši podnikatelé výrazněji.
Je však důležité, abychom stáli u samotného zrodu evropských iniciativ, to znamená ve chvíli, kdy můžeme proces ovlivnit. To se nám díky naší podnikatelské reprezentaci na evropské úrovni mnohdy i daří, zejména pak pokud pracujeme v koalicích s jinými podnikatelskými organizacemi z jiných členských zemí.
Je možné vysledovat, co z evropských témat nejvíce české podnikatele zajímá?
Témata korespondují se zaměřením Hospodářské komory. Jedná se zejména o pravidla týkající se možností prodeje na jednotném trhu, jako je ecodesign produktů, obaly, nakládání s odpady či certifikace produktů.
Udržitelnost a změny, které se promítnou do podnikání v rámci zelených investic, dostupnost financování, přechod k udržitelným technologiím (taxonomie EU) a s tím související změny ve výrobě a stavebnictví.
Velkým tématem je energetika. Pro české podnikatele je zásadní bezpečnost a soběstačnost v oblasti energií. S tím související přizpůsobení se Zelené tranzici a propojení s evropským trhem.
A nesmíme zapomínat také na trh práce, v rámci kterého podnikatelé řeší přeshraniční vysílání pracovníků, uznávání kvalifikací či migraci pracovníků v rámci EU i ze třetích zemí.
Hospodářská komora se aktivně účastnila například projednávání ohledně normy Euro 7, jaké jsou její další priority?
Komora se kromě regulace Euro 7 aktivně účastnila diskuzí s českými europoslanci na téma Obalový a odpadový balíček, a také blíže komentovala a zapojila se do přípravy jednotlivých iniciativ v rámci balíčku Fit for 55.
Velmi aktivně se v této chvíli na evropské úrovni komora věnuje due diligence. Cílem je návrh upozadit či upravit tak, aby byl v praxi realizovatelný. To však naráží na odpor některých zemí. Rovněž hájí smluvní svobodu u relativně čerstvého návrhu pro boj s opožděnými platbami. Komora také aktivně prosazuje na evropské úrovni jádro jako bezpečný bezemisní zdroj.
Aktivně sleduje a připomínkuje připravovanou legislativu k ESG, jako je nefinanční reporting či náležitá péče.
Je možné v souvislosti s blížícími se volbami do Evropského parlamentu říci, jaká budou tři nejvýznamnější témata předvolební kampaně do Evropského parlamentu v České republice?
Z pohledu podnikatelů to budou zelená tranzice, jednotný trh a bezpečná a konkurenceschopná Evropa.
Které tři největší úkoly stojí podle vás před nově zvoleným Evropským parlamentem? Kterým agendám by se měl prioritně věnovat a přinést celoevropské řešení?
Využít následující mandát EU pro regulační detox, tedy snížit administrativní zátěž, a zaměřit se na vymáhání a implementaci již přijaté regulace, včetně doprovodných nástrojů. Je nutné provést inventuru evropské regulace a zajistit, aby si její cíle a konkrétní limity a opatření neprotiřečily.
Minulý týden jsme předali Enricovi Lettovi, bývalému italskému premiérovi, který píše pro Komisi zprávu o vnitřním trhu, desatero pro restart vnitřního trhu. Doufáme, že se bude Komise inspirovat a odstraní překážky na vnitřním trhu.
Méně politických deklarací a více racionální a proveditelné politiky. Veškeré evropské legislativní návrhy by se skutečně měly opírat o kvalitní dopadové studie – včetně dopadů na malé a střední podniky a na konkurenceschopnosti.
Na které tři prioritní otázky by se měla zaměřit nová Komise a s jakými návrhy by měla přijít?
Platí to, co jsem řek v předešlé odpovědi, a aby nová Evropská komise začala řešit „equal level playing field“ z důvodu veřejné podpory mezi jednotlivými členskými státy. Nejen deklarovat, ale skutečně snižovat nadměrnou administrativní zátěž. Slibovaný cíl Komise je redukce a zjednodušení požadavků na podávání zpráv pro podniky o 25 procent.
Uzavírání nových obchodních dohod a jejich implementace. Pro českou otevřenou proexportně orientovanou ekonomiku je důležité, aby EU uzavírala obchodní smlouvy, které otevřou mezinárodní trhy pro evropské zboží, služby, investice, a veřejné zakázky, a to například s Austrálií, Novým Zélandem, Indií, Indonésií, Chile.
Bude se muset s některým tématem začít s novou Komisí a novým Evropským parlamentem od nuly?
Se snižováním bariér na jednotném trhu EU, které se v posledních letech nejen že neredukují, ale naopak v některých oblastech narůstají.
Dále se Zelenou dohodou pro Evropu. Je nutné komplexně přehodnotit přístup k iniciativám obsaženým v Zelené dohodě. Tam kde Komise i parlament společně s členskými státy vyhodnotí, že je konkurenceschopnost Evropy vůči zbytku světa výrazně ohrožena, je třeba navrhnout nová řešení.
Důležitý je i farmaceutický balíček
Je šance, že se stihne projednat a schválit farmaceutický balíček? Evropský prostor pro zdravotní data (EHDS)? Považujete tato témata za důležitá?
Neumíme říci, zda se stihne projednat. Farmaceutický balíček považujeme za důležitý. Řadu dílčích změn navržených v balíčku oceňujeme, především zjednodušení regulatorního rámce a zkrácení některých lhůt v regulatorních postupech.
S některými návrhy naopak nemůžeme souhlasit, neboť jdou svojí podstatou proti vytyčeným cílům reformy a znamenají riziko pro udržení inovativního potenciálu Evropy v oblasti výroby léčiv, a v konečném důsledku také reálné snížení dostupnosti inovativních léčiv pro evropské i české pacienty.
Jakou důležitost přikládáte otázce unijní úpravy délky ochrany patentových práv u léčiv, podporující investice do farmaceutického výzkumu, a tlaku na inovativní farmaceutické firmy, aby dodávaly léčiva také do středně velkých a menších zemí EU, které nepatří k nejbohatším členským zemím?
Data k inovativním léčivům jsou generována výzkumem a klinickými studiemi, které jsou časově a finančně značně nákladné. Tyto náklady jsou kryty inovativními farmaceutickými společnostmi. Patentová ochrana je zcela zásadní pro udržení atraktivity investic do inovací.
Jedná se o klíčový prvek při rozhodování o vývoji cca třetiny všech inovativních léčiv. Pokud se délka ochrany dat zkrátí, společnostem se jednoznačně sníží motivace k těmto investicím v Evropě.
Od 1. ledna se předsednictví Rady Evropské unie ujala Belgie. Jak hodnotíte předešlé předsednictví Španělska?
Španělské předsednictví posunulo řadu návrhů. Ty, které se nestihly, zůstaly na stole belgickému předsednictví. To stojí před těžkým úkolem, a to do jara stihnout vše, kdy je ještě Evropský parlament aktivní.
Do dubnového pléna Evropského parlamentu se prakticky musí vše stihnout, po tomto termínu to již nepůjde. Zároveň největší výzvou jsou pro Belgičany jejich trojí volby – Evropské, federální a regionální, které připadají na stejný termín.
Tereza Čapková
Čtěte také:
Českou zkušenost chci využít k tomu, aby byla Evropská unie bezpečnější, říká poslanec Ondřej Kolář
Zelená politika je nerealistická, míní europoslanec Ondřej Knotek