Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) zvažuje, jak by mohlo vypadat případné napojení na Polsko u východočeského města Králíky. Polská strana se totiž výhledově chystá zkapacitnit silniční tahy jak směrem na Králíky, tak i Náchod. „Zadali jsme technickou studii, abychom prověřili řešení tohoto uzlu,“ sdělil Ekonomickému deníku generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Závěry z ní budou známy podle něj letos v létě.
V řešení jsou varianty napojení na současnou dálniční a silniční síť u města Králíky, a to buď na D35 nebo komunikaci I/44. „To území je velmi složité, takže uvidíme, co technická studie ukáže,“ poznamenal Mátl. Ředitelství silnic a dálnic tak reaguje na plány Polska vést dálnici S8 z Vratislavi do Klodzka a dále. S polskou stranou se podle Mátla řeší zatím záměry.
„Musíme být připraveni, protože bych byl velmi nerad, kdybychom byli jako Česká republika zaskočeni tím, že Polsko udělá kapacitní komunikaci směr na hranice ke Králíkům a my tam necháme ty naše čtyřicettrojky a jedenáctky, které jsou vedené serpentýnami,“ uvedl.
Další stavbou, kterou ŘSD ve východních Čechách plánuje, je obchvat Náhoda s předpokládanou cenou 3,5 miliardy korun. Pravomocné stavební povolení má na stavbu Ředitelství silnic a dálnic vydané od 9. ledna. „V prvním kvartálu letošního roku bychom chtěli vypsat výběrové řízení na zhotovitele,“ uvedl Radek Mátl. Ohledně stavby se podle něj dokončuje majetkoprávní příprava a loni v říjnu se začalo se záchranným archeologickým výzkumem.
Podle generálního ředitele ŘSD jde o velmi náročnou stavbu, na 6,5 kilometrech se počítá s dvojicí mimoúrovňových křižovatek, 16 mosty a dvěma tunely, z nichž by jeden měl být ražený a druhý přesypávaný. Náchod, který zatěžuje tranzitní doprava, o stavbu obchvatu usiluje více než dvacet let.
Ke svému dokončení se ve východních Čechách už blíží obchvat Jaroměře. Ředitelství silnic a dálnic se podle Mátla dokázalo vypořádat s vyvlastněním části pozemků v katastru Hořenic na Náchodsku. Ústavní soud ve třetím lednovém týdnu odmítl stížnost manželů Kučerových, kteří vyvlastnění svých pozemků kvůli výstavbě obchvatu zpochybnili. „Stavba se realizuje a zprovozněna by měla být na konci letošních prázdnin. V Jaroměři budou mít konečně vyřešeno,“ poznamenal Mátl.
ŘSD stavbu obchvatu zahájilo v roce 2022. Obchvat dvanáctitisícového města je přeložkou silnice I/33, trasa odbočuje z okružní křižovatky vybudované v rámci stavby dálnice D11 a na konci úseku se napojuje na již vybudovaný obchvat České Skalice. Stávající I/33 bude na trasu přeložky napojena prostřednictvím mimoúrovňové křižovatky Dolany. Okruh má odvádět má tranzitní dopravu z Jaroměře, Čáslavky, Dolan a Svinišťan.
Co se podle generálního ředitele komplikuje, je zahájení realizace stavby dálnice D11 v úseku Trutnov až státní hranice. Sdružení vedené společností MI Roads podalo námitku proti výběru firmy Budimex a navrhlo zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. „V tuto chvíli budeme čekat na rozhodnutí úřadu,“ konstatoval Mátl. Rozhodnuto by podle něj mohlo být v polovině února nebo začátkem března. Poté mohou obě strany ještě podat odvolání k předsedovi ÚOHS. Podle Mátla jde o komplikovanou stavbu s napjatým časovým harmonogramem.
„Máme 18 měsíců na tři kilometry hraničního úseku, tak abychom napojili polskou dálnici na české straně co nejdříve. Realizaci stavby bychom potřebovali zahájit nejpozději v červnu, tak abychom to do konce roku 2025 stihli zprovoznit,“ upozornil Mátl. Dodal, že vymyšleno je i provizorní napojení za Královcem, které by sloužilo jako jeho obchvat.
Tereza Čapková