INZERCE

Práce na rekonstrukci pražského Libeňského soumostí začnou příští rok. Foto: Magistrát hlavního města Prahy

Libeňský most nahradí replika, Praha schválila změnu projektu

Rekonstrukce pražského Libeňského mostu bude mnohem rozsáhlejší, než se původně předpokládalo. Pražští radní v pondělí odsouhlasili aktualizovanou podobu architektonické studie, která počítá s tím, že stávající klenby mostu nahradí replika konstrukce obloukových částí. Vizuální styl vycházející z návrhu architekta Pavla Janáka by měl být zachován. Jedná se už o třetí verzi projektu. „Je to věc, se kterou se počítalo,“ uvedl náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Cena zakázky, která byla původně vyčíslená na 2,1 miliardy korun, by se měnit neměla.

„Finalizujeme přípravu projektové dokumentace a současně jsme podali žádost o vydání aktualizovaného stavebního povolení pro I. etapu rekonstrukce soumostí,“ uvedl generální ředitel a předseda představenstva Technické správy komunikací (TSK) Jozef Sinčák. Bude to podle něj jedna z nejsložitějších stavebních prací v historii TSK. „Po více než dvaceti letech přešlapování na místě věřím, že se Libeňský most konečně dočká potřebné rekonstrukce,“ dodal. Stavební práce by měly začít v roce 2025. Konsorcium firem, které budou mít stavbu mostu na starosti, vede společnost Metrostav TBR a tvoří jej Metrostav a projekční firmy SATRA a SHP. 

Vizualizace ukazuje pohled na část Libeňského soumostí. Foto: Magistrát hlavního města Prahy

Výstavba nového mostu podle zástupců hlavního města a TSK vyplynula ze změn nároků na dopravní zatížení i požadovanou životnost. Původní konstrukci není možné podle Hřiba zachovat. Ze současného Libeňského mostu zůstanou zachovány pouze pilíře, které budou nově vyztužené.

Další změny v projektové přípravě Libeňského soumostí vyplývají podle pražského magistrátu také z požadavků plánovaných stavebních záměrů v přilehlém okolí. Nutné bylo podle města řešit zejména nové požadavky na zajištění dopravní obslužnosti jižní části Rohanského ostrova a plánovaných stavebních prací na jeho revitalizaci. Také se musely zohlednit žádosti provozovatele veřejného přístavu Praha Libeň na zajištění dopravní obslužnosti.

Změnou projde i okolí mostu

„V případě Libeňského mostu nejde jen opravu samotného mostu přes řeku s kubistickými prvky, ale o komplexní rekonstrukci celého soumostí od Manin po Palmovku v délce 1200 metrů, a to včetně stavby protipovodňových opatření,“ uvedl Zdeněk Hřib. Proměnou podle něj projde i okolí Libeňského mostu. V prostoru pod konstrukcí by měly být kavárny nebo obchody. Počítá se s novými přístupy k řece.

Součástí stavby Libeňského soumostí má být i prostor pro veřejné akce. Foto: Magistrát hlavního města Prahy

Podle náměstka primátora pro oblast územního a strategického rozvoje Petra Hlaváčka se území rozvíjí jako funkční celek. „S projektem opravy mostu souběžně pracujeme také na revitalizaci Rohanského ostrova, který se stane zelenou zónou pro volný čas, sport i kulturu. Chystáme také novou čtvrť na Palmovce a spolu s ní přeměnu nedostavěného torza místní radnice na sídlo evropské agentury kosmického výzkumu,“ poznamenal Hlaváček.

Součástí celkové rekonstrukce je oprava Libeňského mostu a obloukového inundačního mostu na Rohanském ostrově, kompletní vybudování všech dalších mostních objektů a přilehlých komunikací či přeložek inženýrských sítí od křižovatky Dělnická – Jankovcova v Praze 7 ke křižovatce Palmovka v Praze 8.

Plánovaná je také kompletní výměna trakčního vedení a kolejového svršku pro tramvajovou trať v ulici Libeňský most a okolí. Počítá se i se stavbou retenční nádrže.

Tereza Čapková