Liberecký kraj si nechal zpracovat studii, která mapuje, jaké potřeby bude mít v oblasti dopravy až do roku 2050 a dále. Dokument má vyvolat podle kraje diskusi o kvalitní a udržitelné dopravě v regionu. „Smyslem materiálu nebylo stanovení konkrétních opatření v takto dlouhodobém horizontu, spíše vytipování oblastí, na které je třeba se zaměřit, a to vše pohledem generace současných studentů,“ sdělil Ekonomickému deníku náměstek pro resort dopravy Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj).
Studie podle náměstka hejtmana potvrdila, že je zásadní se zaměřit na kvalitní spojení s Prahou, ale i se sousedními krajskými městy. „V krajském měřítku je to dostupnost regionálních center a jejich vzájemné propojení, důležitá je také dostupnost veřejné dopravy v malých sídlech a okrajových regionech kraje,“ konstatoval Jan Sviták. Výstupy ze studie se podle něj budou postupně zapracovávat do strategických dokumentů Libereckého kraje.
Náměstek hejtmana upřesnil, že se nejedná o konkrétní opatření, materiál tedy neřeší ani finanční stránku změn. Dá se ale podle něj očekávat, že půjde o desítky miliard korun. „Jen dokončení nejvýznamnějších dopravních projektů, kterými jsou dálnice D35 a železniční spojení Liberec–Praha, vyjde řádově na 60 miliard korun,“ doplnil Sviták.
Za zpracováním studie stojí společnosti Sudop Group, která její vznik i financovala. Podílely se na ní také Sudop Praha, Fakulta dopravní Českého vysokého učení technického v Praze a Středoevropský institut pro rozvoj dopravy. Dokument čerpal ze strategických materiálů kraje, jako je analýza dopravy nebo plán udržitelné městské mobility. Výrazným zdrojem pro něj byl i studentský průzkum a workshop, kde mladí lidé představili své vlastní vize o řešení dopravy nejen na území Libereckého kraje.
Právě oblast dopravy a moderní dopravní propojení je, kromě adekvátního platu a hodnotného uplatnění na trhu práce, podle náměstka hejtmana stěžejní pro to, aby mladá generace měla motivaci zůstat v regionu.
Aktuálně oblast veřejné dopravy v Libereckém kraji studenti hodnotili spíše kriticky. Kraj informoval, že jim chybí například dostatečná frekvence spojů do okrajových částí regionu nebo dostavba tramvajové linky do Jablonce nad Nisou. V železniční dopravě pak postrádají větší spolehlivost v dodržování jízdních řádů. Naopak pozitivně je hodnocena například dálková autobusová doprava ve směru na Prahu.
„Dlouhodobě usilujeme o kvalitní propojení Liberce s Prahou po železnici. Výrazně tomu pomohlo schválení studie proveditelnosti trati Mladá Boleslav – Turnov – Liberec – státní hranice, kterou obstaralo ministerstvo dopravy, konkrétně Správa železnic, v květnu letošního roku. Tato varianta by měla přinést zkrácení jízdní doby mezi Prahou a Libercem přibližně na polovinu, konkrétně na 69 minut,“ uvedl hejtman Libereckého kraje Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Aktuálně podle něj železniční spojení mezi Libercem a hlavním městem odpovídá roku 1938. „Nově zpracovaná studie proveditelnosti na úsek Mladá Boleslav – Liberec – státní hranice má ambici tento nevyhovující stav změnit,“ dodal Půta.
Studenti se v rámci studie řešili také stav silnic a cyklostezek v regionu. Liberecký kraj spravuje 477,8 kilometru silnic II. třídy a přes 1 583 kilometrů silnic III. třídy. Na letošní rok má kraj na jejich rekonstrukce 1,18 miliardy korun, a to včetně státních a evropských dotací. Přes miliardu korun využije kraj na opravy a rekonstrukce komunikací i v příštím roce.
V Libereckém kraji je také okolo 2 130 kilometrů cyklostezek. „Rok od roku navyšujeme na opravy cyklostezek peníze v dotačním fondu a pomáháme také individuálními dotacemi. Na nich jsme jen letos rozdali zhruba 13 milionů korun. Naším hlavním cílem je nyní zejména dokončit modernizaci Cyklostezky svaté Zdislavy,“ uvedl náměstek hejtmana Jan Sviták.
Důležité je podle něj umožnit například bezpečné cyklistické propojení Chrastavy, Bílého Kostela, Jítravy, Jablonného v Podještědí nebo Kunratic, Cvikova a Svoru, kudy vede rušná silnice číslo I/13 směrem na Děčín.
(teč)