INZERCE

Železniční most přes Vltavu na Výtoni z roku 1901. Foto: Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Studie EIB potvrzuje, že nový most na Výtoni bude levnější a dříve hotový než obnova starého „Rámusáku“

Správa železnic má po ruce další důkaz, že výstavba nového železničního mostu v Praze na Výtoni je výhodnější než rekonstrukce starého dvoukolejného mostu z roku 1901. Analýza mezinárodní poradenské skupiny JASPERS, která je součástí Evropské investiční banky, potvrdila, že stavba nového tříkolejného mostu bude o 40 procent levnější a také o 1,5 roku rychlejší.

Jak dále Správa železnic připomněla, tuzemští odborníci z oboru mostního inženýrství, kteří byli v minulosti pověřeni řešením tohoto úkolu, dospěli k jednoznačnému doporučení: stavbě nového mostu. Jelikož se neustále objevují kritici rozporující toto řešení (iniciativa Nebourat i velká část pražské politické scény), rozhodla se Správa železnic zadat zpracování posudku renomované mezinárodní instituci.

Poradci z JASPERS spočítali, že nový moderní most by vyšel na 1 až 1,2 miliardy korun a náklady na údržbu na 80 milionů korun během prvních 30 let provozu. Rekonstrukce původního mostu s přístavbou třetí koleje by vyšla na 1,75 až 2 miliardy korun, provozní náklady by činily 280 milionů korun za 30 let. Délka stavby nového mostu vychází na 24 měsíců, zatímco rekonstrukce původního by zabrala 33 až 41 měsíců.

Výhodou nového mostu by byla také snížení hluku a vibrací, kterými dnes starý „Rámusák“ obtěžuje obyvatele domů v okolí. „Když vezmeme, že příprava obdobných dopravních staveb u nás trvá i několik desítek let, znamenala by varianta rekonstrukce potřebu téměř okamžitě znovu zahájit hledání řešení, co s mostem po dalších třech dekádách. Životnost nového mostu by přitom byla minimálně 100 let, při vhodné údržbě i 150 let,“ říká Pavel Paidar, ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic.

Návrh nového mostu přes Vltavu v Praze-Výtoni. Foto: Správa železnic

Dnes dvoukolejný most, postavený v roce 1901, je součástí důležitého železničního spojení ze západu republiky na pražské Hlavní nádraží. Most je ve velmi špatném stavu a průjezd vlaků je na něm výrazně omezen; dvě koleje navíc brzy nebudou stačit rostoucí poptávce po traťové kapacitě. O tom, zda jej nahradit mostem novým či jej pouze renovovat, se vede debata na odborné i laické úrovni již mnoho let.

Situaci komplikuje fakt, že výtoňský železniční most je od roku 2004 kulturní památkou, která je součástí Pražské památkové rezervace zařazené na seznam světového dědictví UNESCO. To rozhodování značně komplikuje. Vhodným kompromisem by podle expertů JASPERS mohl být přesun starého mostu na jiné místo, kde by sloužil jako lávka pro pěší a cyklisty. Hlavní město Praha se Správou železnic možné varianty řešení analyzují.

Správa železnic se v květnu 2021 rozhodla uspořádat soutěž na nové komplexní řešení mostu. Vítězný návrh byl vybrán loni v listopadu. Vedle vyššího počtu kolejí nabídne zlepšení pro pěší a cyklisty. Pokud se s přípravou začne v prvním čtvrtletí příštího roku, je reálné zahájení stavby v roce 2026 s dokončení v roce 2029.

Tomáš Rovný