INZERCE

Česká republika patřila v uplynulých letech mezi ty členské státy Evropské unie, které nejvíce nestíhají zavádět unijní směrnice do vlastní legislativy. Trend se podařilo vloni zlomit. Celkově už Česko podle dokumentu implementovalo 941 směrnic Evropské unie. Nejvíce problémů má ministerstvo dopravy. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Evropská komise přijala nové nařízení o dražbách povolenek v rámci systému ETS pro balíček Fit for 55

Evropská komise přijala minulý týden nařízení v přenesené pravomoci, kterým se zavádí nové nařízení o dražbách povolenek v návaznosti na revizi směrnice o systému ETS v souvislosti s legislativním balíčkem Fit for 55 a plánem REPowerEU.

Nové nařízení přinese změny související s rozšířením oblasti působnosti systému obchodování s emisemi (ETS) tak, aby se vztahoval i na námořní dopravu, což zahrnuje přehodnocení kritérií způsobilosti pro přijímání lodních společností do dražeb. Oblast působnosti byla rovněž rozšířena tak, aby zahrnovala dražby povolenek pro nový a samostatný systém obchodování s emisemi pro budovy, silniční dopravu a další odvětví.

Kromě toho došlo k úpravám ustanovení o dražbách objemů dražeb v letectví. Nařízení rovněž obsahuje ustanovení o dražbě povolenek pro Inovační fond spolu se zavedením nových ustanovení o dražbě povolenek pro Nástroj pro oživení a odolnost v souvislosti s plánem REPowerEU a pro Sociální fond pro klimatická opatření.

Kromě toho se změny zaměřují také na zlepšení dohledu nad trhem a transparentnosti. Došlo také ke změnám týkajícím se pravidel pro oznamování dobrovolného zrušení povolenek členskými státy podle směrnice o systému ETS.

Poté, co byl návrh aktu zveřejněn na portálu s názvem Podělte se o svůj názor, komise nyní přijala nové nařízení o dražbách (Grands).

Nařízení o dražbách nadále stanoví technické prvky nezbytné pro řádnou organizaci dražeb v systému Evropské unie ETS, jako je formát, načasování, četnost dražeb, pravidla týkající se kalendářů dražeb, způsobilost nabízejících k účasti na dražbách, pravidla pro výběr dražebních platforem a jejich povinnosti, jakož i pro dohled nad trhem a transparentnost.

Ve srovnání s předchozí verzí nařízení o dražbách jsou hlavní prvky zavedené v novém nařízení o dražbách tyto:

  • změny související s rozšířením oblasti působnosti systému ETS tak, aby se vztahoval i na námořní dopravu, včetně kritérií způsobilosti pro připuštění lodních společností k dražbám,
  • změny související s rozšířením oblasti působnosti tak, aby zahrnovala dražby povolenek pro nový a samostatný systém obchodování s emisemi pro budovy, silniční dopravu a další odvětví,
  • změny týkající se ustanovení o dražbách objemů dražeb v letecké dopravě,
  • Změny týkající se ustanovení o dražbě povolenek pro Inovační fond, jakož i zavedení nových ustanovení o dražbě povolenek pro Nástroj pro oživení a odolnost v souvislosti s plánem REPowerEU a pro Sociální fond pro klimatická opatření;
  • Změny související se zlepšeními týkajícími se dohledu nad trhem a transparentnosti;
  • změny týkající se pravidel týkajících se oznamování dobrovolného zrušení povolenek členskými státy podle směrnice o systému ETS,
    • Poznatky získané při provádění dražeb v rámci systému EU ETS.

Přijatý akt v přenesené pravomoci bude předložen Evropskému parlamentu a Radě ke kontrole. Pokud tyto orgány do dvou měsíců nevznesou námitky, bude vyhlášeno v Úředním věstníku a poté vstoupí v platnost.

Jakmile tento akt vstoupí v platnost, zruší a nahradí staré nařízení o dražbách (č. 1031/2010).

Další informace budou poskytnuty v nadcházející aktualizaci právních předpisů týkajících se zveřejňování dražebních kalendářů na rok 2024 s ohledem na načasování vstupu nového nařízení o dražbách v platnost.

(nik)