INZERCE

Směrové tabule. Ilustrační snímek. Foto: Smerovetabule.cz

Orientační směrovky do ulic patří, tvrdí spolek. Bojuje za jejich zachování

Praha bez náhrady ruší orientační směrové značení do institucí, firem, k lékařům, na sportoviště, do obchodů nebo restaurací, poukazuje spolek Tudy trefím. Podle něho jsou ale navigační tabule v hlavním městě zbytečnou obětí boje proti venkovní reklamě a sbírá tak podpisy za jejich zachování. Jak podotkl pro Ekonomický deník Jan Eisenreich ze společnosti SměrovéTabule.cz, která se navigační reklamou zabývá, jejich zrušení nepomůže nejen obyvatelům Prahy, ale ani stovkám podnikatelů, kteří stávající systém využívají.

Aktivity Magistrátu hl. m. Prahy v boji proti takzvanému vizuálnímu smogu mají řadu kritizovaných podob. Teď probíhá tvrdá diskuze o úpravách v regulacích venkovní reklamy. Nový spolek Tudy trefím připomíná, že stávající systém zmíněných orientačních směrovek se rozvíjel přes dvacet let a dává smysl, podobně jako v mnohých ostatních evropských městech. „Zrušení směrových tabulí nepomůže nejen obyvatelům Prahy, ale také téměř dvěma tisícovkám podnikatelů, kteří stávající systém využívají. Výsledkem bude zaplavení nelegálních směrových tabulí na zábradlích, plotech a dalších nevhodných místech, které jsou v blízkosti provozoven,” přiblížil Ekonomickému deníku Jan Eisenreich ze společnosti SměrovéTabule.cz, která se navigační reklamou zabývá.

Podle magistrátu ale dopravní značení řidičům vadí. Spolek Tudy trefím, který organizuje petici a chce promluvit k zastupitelům, však poukazuje na to, že zmíněnou skutečnost průzkum neprokázal. Naopak z něj vyplynulo, že vizuální přetížení zkonstatovalo pouze šest procent Pražanů. Spolek také připomněl, že už v roce 2020 došlo k vypovězení nájemních smluv k zhruba 3500 takzvaných informačních směrových zařízení. „Někomu se zřejmě zalíbil obrovský počet ploch, který lze šmahem pera zrušit. Přitom součet jejich plochy stěží vydá na jednu plachtu u jižní spojky,“ uvedl Peter Ralbovský, který systém komerční navigace do provozů firem, na sportoviště, ale i k lékařům spoluvytvářel. 

Cílem podle něho bylo v roce 2002 vytvořit srovnatelný systém, jaký mají všechny evropské metropole. „Tedy jednotnou fyzickou navigaci takzvaně „na poslední kilometr“, která je navzdory elektronickým zařízením schopna řidiče navést doslova až ke správnému vjezdu,“ dodal.

Boj s virtuálním smogem už běží roky

Tudy trefím z.s. se pozastavuje nad tím, že boj s vizuálním přehlcením před lety začal právě rušením části dopravního značení. Připomněl, že přitom argumenty jsou přitom stejné dnes jako před tím: směrovky obsahují čistě funkční sdělení, tedy název subjektu, ukazatel směru a vzdálenost k cíli a vytvářely se se shodným cílem nynějšího magistrátu. Tedy omezit nelegální „divoké“ značení na plotech, zábradlích a zeleni v blízkosti provozoven. Pro úplnost dodává, že aktivitami nynějších provozovatelů se podařilo odstranit přes pět set nelegálních tabulí. Systém kolektivně vytvářely městské instituce jako Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy, Odbor dopravy Magistrátu hl. m. Prahy ve spolupráci s psychology a Policií ČR.

Směrové tabule. Ilustrační snímek. Foto: Enrom

Za zachování směrovek se ve své době postavila část městských částí. Podporují ho však zejména stovky pražských podnikatelů, kteří placený sytém dobrovolně využívají. „Podnikáme v kultuře. Diváci v našem divadle podle těchto směrovek jezdí. Systém si vědomě platíme a přispíváme tím i do městské kasy. Hořký dovětek celé situace nám připravil magistrát a městské části tím, že peníze na podporu divadlům současně omezuje. Jde přesně o ty peníze, které mohl získat dalším pronájmem těchto ploch aspoň do doby, než je smysluplně nahradí,“ zdůraznil například herec, divadelník, člen výboru Tudy trefím a podporovatel systému Jan Bartoška.

Kultivace veřejných prostor je pro Prahu prioritou, říká radní

Kultivace veřejného prostoru a boj s nelegální reklamou jsou pro hlavní město podle radního Adama Zábranského aktuálně jednou z priorit. Jak zdůraznil na nedávném kulatém stole při setkání s některými pražskými společnostmi podnikající v oblasti venkovní reklamy, motivací je především zabránit obcházení zákona, což se nyní děje, uvedl. „Od minulého volebního období neprodlužujeme končící a neuzavíráme nové nájemní smlouvy na pronájem pozemků za účelem umístění billboardů. Snažíme se také odstraňovat nelegální billboardy, a to i soudní cestou. Připravujeme novelu tři roky starého nařízení o regulaci reklamy velkoformátových reklamních plachet. Od srpna dochází k odstraňování reklamního mobiliáře JCDecaux z území Pražské památkové rezervace,“ nastínil Zábranský.

Změny se chystají také v případě takzvaných ploch izolační zeleně. Nejvyšší správní soud (NSS) rozhodl o tom, že umísťovat do nich reklamní zařízení je nelegální a měla by se odstranit. Město se judikaturou NSS plánuje řídit, proto se připravuje materiál do Rady hl. m. Prahy ohledně výpovědi nájemních smluv. O materiálu se bude rozhodovat v horizontu měsíců.

Na základě zadání koaliční pracovní skupiny v minulém volebním období Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy připravil také pravidla pro umísťování plakátovacích ploch na území Pražské památkové rezervace (PPR) a pražských památkových zón. Cílem je redukce ilegálních výlepů a omezení reklamního smogu v historicky cenných částech města. Záměrem je schválit tato nová pravidla a následně vytipovat lokality na umístění legálních plakátovacích ploch v souladu s pravidly. Tedy vypovědět stávající smlouvy a vysoutěžit nové provozovatele.

„Vylučuji, že by tato nová pravidla byla připravována tak, aby byla psaná na míru pouze jednomu provozovateli. Konkrétní změny a úpravy budeme ještě pečlivě diskutovat tak, abychom sjednotili vizuální pojetí plakátovacích ploch. Navíc většinu z nich mají ve správě městské části, a ne magistrát, a slouží spíše pro prezentaci kulturních akcí,“ doplnil Zábranský.

Monika Ginterová