INZERCE

Studie je navržena tak, aby pomohla průmyslu lépe pochopit proveditelnost a bezpečnostní důsledky jaderného pohonu a podpořila budoucí rozvojové projekty. Foto: ABS

Průkopnická studie Amerického úřadu pro námořní dopravu zkoumá potenciál komerčního jaderného pohonu

Studie zadaná Americkým úřadem pro námořní dopravu (ABS) zkoumá potenciál pokročilé technologie jaderných reaktorů pro komerční lodní pohon, zatímco studie vedená britským vývojářem inovativních reaktorů Newcleo se bude zabývat proveditelností jaderných aplikací v lodním průmyslu, včetně technologie malých modulárních olovem chlazených rychlých reaktorů této firmy. Společnost ABS pověřila dle svého vyjádření společnost Herbert Engineering Corporation (HEC) provedením studie, která má pomoci lodnímu průmyslu lépe pochopit proveditelnost a bezpečnostní důsledky jaderného pohonu a podpořit budoucí vývojové projekty.

Studie – na níž se podíleli přední vývojáři jaderných reaktorů – modelovala dopad jaderného pohonu na konstrukci, provoz a emise kontejnerového plavidla a tankeru Suezmax.

Podle studie by použití dvou olovem chlazených rychlých reaktorů o výkonu 30 MW na kontejnerové lodi pravděpodobně zvýšilo kapacitu nákladu a provozní rychlost a zároveň by eliminovalo potřebu doplňování paliva po celou dobu její 25leté životnosti. U tankeru Suezmax studie zjistila, že přidání čtyř mikroreaktorů s tepelnými trubkami o výkonu 5 MW by sice snížilo kapacitu nákladu, ale zvýšilo by provozní rychlost a vyžadovalo by pouze jedno doplnění paliva během 25 let životnosti. Obě koncepční plavidla by měla nulové emise CO2.

„Naše zjištění z tohoto nejnovějšího špičkového výzkumu zdůrazňují, proč si průmysl nemůže dovolit ignorovat obrovský potenciál, který nabízí jaderný pohon, a to jak z hlediska snížení emisí, tak z hlediska provozní účinnosti. Svět s nulovou čistou spotřebou lze snáze realizovat prostřednictvím jaderného pohonu a my dnes vytváříme základy pro tuto budoucnost. Převedení tohoto cíle do praktické reality bude vyžadovat významnou podporu veřejného sektoru a společnost ABS má dobré předpoklady ke spojení vlád a průmyslu,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel společnosti ABS Christopher Wiernicki.

„Pokročilé nebo malé modulární reaktory řeší mnoho problémů, které jsou tradičně spojovány s jaderným pohonem pro komerční námořní využití, a to díky vyšší bezpečnosti a účinnosti, nižším nákladům a odpadu a prevenci šíření jaderných zbraní. Přesto je třeba zodpovědět mnoho otázek a je velmi důležité, aby průmysl tyto technologie vyhodnotil s laserovým zaměřením na bezpečnost,“ doplnil Wiernicki.

Robert Tagg, vedoucí hlavní námořní architekt společnosti HEC, doplnil, že „tato studie nám pomáhá podrobně pochopit jak potenciál moderní reaktorové technologie, tak i to, jak ovlivní konstrukci a provoz budoucích plavidel“.

Americké ministerstvo energetiky (DOE) zadalo společnosti ABS zakázku na výzkum překážek bránících zavedení moderního jaderného pohonu na komerčních plavidlech. DOE rovněž zadalo společnosti ABS podporu výzkumu tepelně-elektrické integrace jaderného pohonného systému na komerčním plavidle, který provádí Texaská univerzita.

Společnost Newcleo mezitím podepsala dohodu s Fincantieri – jednou z největších světových loďařských společností – a RINA – nadnárodní společností zabývající se inspekcí, certifikací, klasifikací lodí a poradenstvím v oblasti inženýrství – o společném provedení studie proveditelnosti jaderných aplikací v lodním průmyslu.

Společnost Newcleo uvedla, že nasazení jejího olověného rychlého reaktoru (LFR) pro námořní pohon by zahrnovalo umístění uzavřeného mini reaktoru na lodě jako malé jaderné baterie s výkonem 30 MWe. To by podle ní vyžadovalo zřídkavé doplňování paliva (pouze jednou za 10-15 let), velmi omezenou údržbu a snadnou výměnu po skončení životnosti.

Lodní průmysl prostřednictvím Mezinárodní námořní organizace (IMO) minulý týden schválil nové cíle pro snižování emisí skleníkových plynů, jejichž cílem je dosáhnout nulových čistých emisí do roku 2050 nebo kolem něj.

„Fincantieri a RINA jsou dva světoví lídři v odvětví námořní dopravy a spojení jejich odborných znalostí s našimi technologickými inovacemi může přinést skutečné řešení problému emisí uhlíku v námořní dopravě. Těším se na výsledky studie proveditelnosti a další kroky projektu,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel společnosti Newcleo Stefano Buono.

Generální ředitel a ředitel společnosti Fincantieri Pierroberto Folgiero dodal: „Dohoda nám umožňuje prozkoumat možnost přidat nové a vizionářské řešení mezi ta, která máme k dispozici pro dosažení ambiciózních cílů v oblasti dekarbonizace, které si průmysl stanovil. Jaderná energie v sobě skrývá obrovský potenciál, a proto potřebuje k jeho vyjádření ty nejlepší odborné znalosti, a my jsme hrdí na to, že se můžeme spojit s partnery, jako jsou Newcleo a Rina, a pomoci jim toho dosáhnout.“

„Zlepšování palivové účinnosti a konstrukce plavidel již přináší dobré výsledky při snižování stopy lodní dopravy,“ řekl Ugo Salerno, předseda představenstva a generální ředitel společnosti RINA.

„Abychom však dosáhli cílů stanovených pro toto odvětví, potřebujeme alternativní paliva s nízkým obsahem uhlíku od studny až po odpad. Jednou z odpovědí na tyto cíle bude jaderná energie. Malé modulární reaktory budou navíc nejefektivnějším řešením pro využití jaderné energie v lodní dopravě,“ dodal.

(nik)