Ekologická organizace srovnávala ceny jízdenek na dopravní prostředky na 112 trasách napříč Evropou v několika rezervačních časech. A výsledek je takový, že vlak je pro zákazníky dražší na 71 procentech posuzovaných tras než letecká spojení, která však více poškozují klima, oznámila organizace Greenpeace.
V případě 31 spojů s výchozími nebo koncovými body v Německu byl vlak v polovině případů dražší. Největší cenový rozdíl zaregistrovali testeři Greenpeace na trase Barcelona–Londýn, která by měla stát vlakem až 384 eur. To je 30krát více než letadlem s cenou letenky 12,99 eur. Vlaky na trasách Hamburk–Brusel a Hamburk–Mnichov byly naopak levnější.
Problém je v tom, že podle odborných studií se při cestě jedné osoby letadlem vypustí až 80krát víc emisí, než když stejnou trasu člověk ujede ve vlaku na elektrický pohon. Navzdory tomu je letecká doprava osvobozena od spotřební daně z leteckého paliva a jen postupně nabírá její zatížení emisními povolenkami. Emise z letecké dopravy v Evropě přitom rychle přibývají, jen mezi lety 2009 a 2019 to bylo o 29 procent.
Dopravní expertka Greenpeace Marisa Reisererová požadovala celoevropskou daň na petrolej ve výši 50 centů za litr, což by přineslo roční příjmy ve výši 46,2 miliardy eur. Tyto prostředky by musely směřovat do železniční infrastruktury.
„Stále více lidí chce cestovat vlakem a obejít se bez letů, ale chybějící daň na petrolej a další dotace pro letecký průmysl poškozující klima zkreslují ceny. Toto je nouzové přistání pro mnoho dobrých rozlišení a ochranu klimatu,“ vysvětlila Reisererová.
(mig)