Kolektivní vyjednávání o mzdách ve společnosti Deutsche Bahn s předsednictvem odborů EVG zkrachovalo. Teď by měla zaměstnavatele přesvědčit vyhlídka na tvrdou stávku – možná uprostřed letních prázdnin a s dopadem na řadu turistů, českých nevyjímaje. Moc lidí však pochopení pro časově neomezenou stávku nemá, nelíbí se zhruba polovině Němců, jak vyplývá z nejnovějšího průzkumu společnosti YouGov pro agenturu DPA.
Kvůli zkrachovalým rozhovorům o vyšších mzdách s drážní společností Deutsche Bahn (DB) předsednictvo železničních a dopravních odborů EVG rozhodlo, že o případné neomezené stávce nechá rozhodnout své členy. Podle jejich šéfa Martina Burkerta, odborový svaz potřebuje získat 75 procent hlasů při hlasování pro časově neomezenou stávku na železnici.
V souladu s tím tak bude v nejbližších dnech osloveno 110 tisíc členů, kteří jsou zaměstnanci Deutsche Bahn. „Očekávám velkou účast,” dodal. A upřesnil, že pokud se tři čtvrtiny hlasujících vysloví pro časově neomezenou stávku, rozhodne o konkrétních stávkových opatřeních spolková výkonná rada odborů.
Burkert předpokládá, že do té doby, tedy do konce července, uplyne čtyři až pět týdnů. Během této doby nejsou ale vyloučeny výstražné stávky jak upozornil německý železniční web Bahnblogstelle.
Vyjednavač EVG Kristian Loroch zároveň na otázku, zda se odbory souběžně s hlasováním zapojí do smírčího řízení, odpověděl: „V zásadě si lze představit mnohé. Ale dnes jsme se rozhodli jinak a nyní budeme pokračovat v naší cestě.“
Jak ale ukázal nejnovější průzkum společnosti YouGov pro tiskovou agenturu DPA, pro neomezenou stávku nemá řada Němců pochopení. Celých 25 procent nich nemá „vůbec žádné” a „spíše žádné” pak 24 procent. To, že jsou odbory připraveny na delší stávky, chápe jen 17 procent dotázaných, větší pochopení vyjádřilo 25 procent. Protestní akce by se každpádně týkaly milionů lidí v Německu. Z průzkumu plyne, že konkrétně 13 % z nich, protože pravidelně cestují vlakem, například do práce. Dalších 11 procent by se stávka dotkla, protože si na srpen naplánovali cestu vlakem.
Z průzkumu plyne i to, že každý desátý z postižených se plánuje vzdát své cesty, zatímco přibližně každý osmý svou cestu odloží. Necelá třetina má v úmyslu přesedlat na jiný dopravní prostředek. Stejně tak každý třetí zatím své cestovní plány nezmění.
Komplikace ale nelze vyloučit ani teď. Už v současném kole kolektivního vyjednávání proběhly dvě výstražné stávky EVG u Deutsche Bahn a třetí u některých konkurenčních společností. A jak odbory oznámily ve čtvrtek, výstražné stávky jsou možné i v následujících týdnech.
Ve středu večer prohlásila komise pro kolektivní vyjednávání EVG kolektivní vyjednávání s Deutsche Bahn za neúspěšné. Jako důvod krachu bylo uvedeno, že zvýšení platů, které Deutsche Bahn nabídla – podle informací DPA 420 eur měsíčně – bylo příliš nízké a přišlo příliš pozdě. Smluvní období 27 měsíců bylo podle nich „zjevně příliš dlouhé“.
„Nyní se pustíme do příprav na stávkové hlasování se všemi důsledky, které z toho vyplývají. V důsledku toho budou možné neomezené stávky,“ řekl vedoucí EVG Martin Burkert. „Jsme stále připraveni vyjednávat.“ Dodal, že k dosažení dohody bude muset Deutsche Bahn nyní „opět zintenzivnit svou hru“. „Nežádáme nic nemožného. Naši kolegové jsou ti, kteří se starají o to, aby autobusy a vlaky jezdily každý den navzdory všem nepříznivým okolnostem, za které nejsou zodpovědní, a právem za to očekávají adekvátní platbu,“ citoval německý web Bahnblogstelle šéfa odborové organizace.
Vzhledem ke stále vysoké inflaci zaměstnanci očekávají výrazné zvýšení mezd „okamžitě“. „DB AG však nechtěla v prvním kroku vyplatit více než 200 eur navíc, a to až v prosinci. To bylo příliš málo a příliš pozdě. Je naprosto jasné, že se nám nepodaří prosadit náš požadavek v plné výši, ale chceme se k němu přiblížit,“ řekl Burkert.
Odbory odhadují, že hlasování potrvá čtyři až pět týdnů. Pokud bude souhlasit dostatečný počet členů, mohly by být časově neomezené stávky možné od konce července.
Na mzdový spor zřejmě dopadá i špatná atmosféra v DB
Politolog Wolfgang Schroeder uvedl, že na celkový spor dopadá zcela jistě i nezpříznivá atmosféra ve firmě. Zmínil konkrétně špinavá nádraží, rozbité výhybky i opožděné vlaky. „Atmosféra ve firmě je kvůli mnoha nedostatkům a krizím velmi špatná. Zdá se, že žádná cesta už neprobíhá hladce,“ řekl Schroeder. „Je to situace, kterou bychom neměli podceňovat, pokud jde o atmosféru v konfliktu při kolektivním vyjednávání. A nesou ji na bedrech zaměstnanci.“
Schroeder považuje za pochopitelné, že odbory chtějí dosáhnout více než nedávno diskutovaných 400 eur měsíčně navíc po dobu 27 měsíců plus 2 850 eur inflačního kompenzačního bonusu. „Na první pohled to všechno vypadá velmi vysoko, ale je třeba také vidět, že inflace je velmi vysoká,“ řekl politolog. Kromě toho podle něj musí EVG přinést domů „trofej“, tedy výsledek „s jasným podpisem“.
„Dobrý výsledek hlasování by mohl být také argumentem pro zaměstnavatele, aby šli s nabídkou ještě dál a aby se uskutečnila další jednání,“ řekl expert Schroeder. „Koneckonců už jen srovnání s veřejnou službou nabízí vedení železnice určitý prostor k oddechu, ” dodal. Schroeder již před posledním kolem vyjednávání tušil, že by na železnici mohlo opět dojít k protestním akcím. „Pokud by to EVG neudělala, byly by její předchozí akce pravděpodobně zbytečné. Koneckonců čelí značným očekáváním a chtějí se dostat ze stínu GD,“ citoval experta Bahnblogstelle.
Německý svaz strojvůdců (GDL) se svým vůdcem Clausem Weselskym se v posledních letech proslavil tvrdým přístupem ke kolektivním sporům. Na podzim zahájí jednání s DB. Asi 8 000 zaměstnanců této spolkové společnosti je odměňováno podle kolektivních smluv GDL. Odbory požadují mimo jiné zvýšení měsíční mzdy o 555 eur na 12 měsíců, snížení týdenní pracovní doby o tři hodiny pro pracovníky na směny a bonusy ve výši 3 000 eur na vyrovnání inflace.
„Zatímco GDL má v čele zkušeného válečného koně Weselského, který je ve své organizaci nezpochybnitelným lídrem, o novém vedení EVG to zatím není známo,“ uvedl expert Schroeder. Oba vyjednavači, Cosima Ingenschayová a Kristian Loroch, dosud ve významných funkcích nepůsobili a vedoucí EVG Martin Burkert není ve funkci dlouho. „Takže to všechno ještě není tak dobře nacvičené, a proto je to také experiment s otevřeným výsledkem.“
(mig)