Německý ministr dopravy Volker Wissing (FDP) chce prosadit, aby zákazníci celoněmecké měsíční jízdenky za 49 euro mohli využívat francouzskou místní dopravu zdarma. Doufá, že by tento krok mohly následovat i další evropské země, informoval německý web o dopravě Bahnblogstelle.
„Francie také plánuje zavést národní jízdenku podobnou naší Deutschlandticket. Měl bych velké pochopení pro to, abychom si vzájemně uznávali naše národní jízdenky,“ řekl Wissing novinám Funke-Mediengruppe a francouzskému listu Ouest-France. „Německo a Francie by mohly začít, další evropské země by mohly následovat,“ doufá politik. Tento počin si podle něj ale vyžádá čas.
Wissing odmítl nedávnou kritiku jízdenky s názvem Deutschlandticket s tím, že ve venkovských oblastech nemá příliš smysl. „V závislosti na regionu a denní době cestování mohou spotřebitelé ušetřit až čtyři tisíce eur ročně, pokud budou využívat kombinaci automobilu a veřejné dopravy. Vzhledem k delším dojezdovým vzdálenostem je zde také potenciál úspor CO2 mnohonásobně vyšší než ve městech,“ uvedl.
Dodal, že je nereálné umožnit celostátní úzký jízdní řád veřejné dopravy jako ve velkých městech, proto je třeba myslet na kombinaci automobilu a veřejné dopravy.
Spolkové země Wissing zároveň vyzval, aby jízdenka Deutschlandticket byla koncipována co nejjednotněji: „Úspěch spočívá v její jednoduchosti,“ zdůraznil.
Jízdenka je platná v celém Německu, je k dispozici od 1. května pouze jako měsíční předplatné a vydává se ve formě čipové karty nebo jízdenky do mobilního telefonu, a to za 49 eur měsíčně. Opravňuje k cestování v místní a regionální dopravě, jen dálkové vlaky jsou z ní většinou vyloučené, s výjimkou některých meziměstských spojů. „Vzhledem k dodatečné poptávce po jízdence Německo vzrostlo vytížení MHD, ale nevede to k zácpám,“ uvedl VDV. Kritici často totiž poukazovali na to, že velký zájem o tuto jízdenku povede k tomu, že budou chybět autobusy či personál.
Podle Svazu německých dopravních podniků si v květnu jízdenku po celé zemi koupilo už zhruba deset milionů lidí. Měsíční jízdné může vyjít cestující zároveň ještě levněji – to pokud se k její úhradě připojí jejich zaměstnavatelé. V pracovní verzi pak stojí 34,30 eur případně ještě méně. Podmínkou je, aby zaměstnavatelé poskytli alespoň 25 procent ceny jako dotaci. A do konce roku 2024 pak bude existovat další pětiprocentní sleva od spolkové vlády.
Spouští se jízdenky pro mladé
Wissing také uvedl podrobnosti o plánovaných 60 tisících bezplatných jízdenek pro mladé lidi v Německu a Francii v rámci 60. výročí Elysejské smlouvy. Žádosti o tyto vstupenky se začaly podávat 12. června v 10 hodin a mohou se jich zúčastnit mladí dospělí ve věku od 18 do 27 let s bydlištěm v Německu nebo ve Francii. „Pravidlo zní: kdo se přihlásí jako první, ten dostane vstupenku jako první, a to až do vyčerpání kvóty,“ sdělil.
Nabídka platí od července do prosince; sedm dní v měsíci lze s jízdenkou zdarma využívat dálkovou i místní dopravu. Na projekt bylo vyčleněno pět milionů eur, dodal Wissing.
(mig)