INZERCE

Instalace solárních panelů na střeše domu. Ilustrační snímek. Zdroj: Pixabay

Zvýšení stálého poplatku na 350 korun měsíčně a jiné triky, které lidem kazí investici do střešní fotovoltaiky

Objednáte si u velkého, známého dodavatele fotovoltaickou elektrárnu, a ten ji nedodá. Když smlouvu s ním vypovíte, naúčtuje vám smluvní pokutu pod záminkou vynaložených nákladů. Nebo vás za instalaci fotovoltaiky „vytrestá“ navýšením stálého měsíčního poplatku za elektřinu na trojnásobek. I takové jsou zkušenosti některých čtenářů Ekonomického deníku, kteří se rozhodli pořídit si střešní solární panely.

Ekonomický deník v lednu upozornil na případ Petra Komínka, který si u firmy ČEZ Prodej před rokem objednal střešní fotovoltaiku. Na počátku dubna zaplatil zálohu ve výši poloviny z hodnoty zakázky, konkrétně se jednalo o 232 077 korun. Podle smlouvy měl ČEZ fotovoltaiku nainstalovat v polovině července. Jenže nestalo se tak. Až poté, co se o případ začal zajímat autor článku, se ČEZ náhle „probral“ a fotovoltaiku s mnohaměsíčním zpožděním nainstaloval.

Na článek reagovalo zhruba deset čtenářů s podobně negativními zkušenostmi. Vybíráme z nich dva, které upozorňují vedle pozdního dodání fotovoltaiky i na další nešvary. Oba se týkají taktéž přístupu Skupiny ČEZ. Pro úplnost dodejme, že problémy se zdaleka netýkají jen této firemní skupiny. Někteří čtenáři si stěžovali také na přístup skupiny E.ON a firmy Malina Group.

Skokový růst měsíčního poplatku

První případ autorovi článku popsal Josef Kudrna. Zálohu zaplatil v červnu 2021, ale dlouho se nic nedělo.  „Stavbu ČEZ ´přeprodal´ Ledprofesu a ten, ač ji v listopadu 2021 zahájil, tak ji přes opakované urgence nedokázal dokončit. Teprve na základě mé žádosti o změnu dodavatele v květnu 2022 zadal ČEZ stavbu své dceřiné společnosti Tenaur a ta ji realizovala v srpnu 2022, ovšem bez řídící jednotky Battery boxu. Tato jednotka byla dodána až letos v lednu,“ říká Josef Kudrna.

Podle vyjádření Skupiny ČEZ, které zprostředkovala mluvčí Alice Horáková, vznikl problém ve změně podmínek programu Nová zelená úsporám. Zákazník přistoupil k rozšíření počtu panelů i kapacity bateriového úložiště, což realizaci zakázky prodloužilo. „Reklamaci pana Kudrny za nedodržení harmonogramu jsme uznali a zaplatili jsme smluvní pokutu 47 614 korun,“ dodala Alice Horáková.

To však nebyl jediný problém. ČEZ Prodej Josefu Kudrnovi změnil sazbu z původní D25d na smlouvu „Elektřina pro soláry“, což s sebou nese přinejmenším dva problémy. Zaprvé, ČEZ proplácí přetoky energie z fotovoltaiky do sítě pouze do výše spotřeby ze sítě (a pouze v rámci kalendářního roku). Druhá potíž se týká stálé měsíční platby. ČEZ ji totiž zvýšil o zhruba 250 korun měsíčně.

K otázce stálé měsíční platby u produktu Elektřina pro soláry odpověděl ČEZ poněkud svérázně. Na tuto platbu se vztahuje vládní cenový strop, tudíž v letošním roce budou odběratelé platit „jen“ 130 korun za měsíc bez DPH místo původních 350 korun. „Je to poplatek za službu tzv. virtuální baterie. Zákazník dodává do sítě převážně v létě, kdy je cena na trhu nízká, a naopak čerpá v zimě, kdy jeho fotovoltaiku vyrábí minimálně a elektřina je naopak drahá,“ uvedla mluvčí ČEZ k výši měsíčního poplatku.

Nedodali nic a ještě chtěli smluvní pokutu

ČEZ jsem si vybrala po jedné špatné zkušenosti s jinou firmou, kde zůstalo jen u slibů, popisuje svou zkušenost paní Olga (nepřála si zveřejnil celé jméno, redakce jej zná – pozn. red.). ČEZ oslovila v lednu loňského roku, o měsíc později už měla v ruce smlouvu s harmonogramem zhotovení. Jenže pak už se zaměstnanci ČEZ přestali hlásit a všechny pokusy kontaktovat je byly marné.

Paní Olga vydržela čekat do poloviny září, kdy smlouvu vypověděla a přihlásila se o smluvní pokutu. Poté ze strany Skupiny ČEZ následovala zmatečná komunikace, jejíž „vrcholem“ byla v březnu vystavená faktura na úhradu nákladů spojených s plněním smlouvy ve výši 9075 korun.

„Negativní zkušenost paní O.L. nás mrzí. Kvůli raketovému nárůstu zájmu o instalace v loňském roce tu skutečně došlo ke zpoždění plánovaných prací. Reklamační oddělení v tomto případě postupovalo přesně dle platných smluvních podmínek: zákaznice odstoupila od smlouvy v září 2022, podle smluvních podmínek by ovšem k prodlení, na základě kterého je možné od smlouvy odstoupit, došlo až v říjnu 2022,“ uvedla na dotaz Ekonomického deníku mluvčí ČEZ Alice Horáková.

Zdá se, že i v tomto případě medializace kauzy pomohla. „Pravdou je, že naše komunikace se zákaznicí ohledně instalace měla být výrazně lepší a mrzí nás to. Námi vynaložené náklady tak nebudeme po zákaznici vymáhat,“ dodala za Skupinu ČEZ mluvčí Horáková.

Až moc živelný růst trhu

Zájem o střešní solární panely v době extrémně vysokých cen elektřiny prudce vzrostl. Podle údajů Solární asociace firmy v minulém roce připojily k síti celkem 33 760 solárních elektráren o celkovém výkonu 288,8 megawattu. Oproti roku 2021 to představuje nárůst o 262 procent u počtu a o 366 procent u výkonu elektráren. Ředitel Solární asociace Jan Krčmář očekává, že výkon nově dokončených fotovoltaik letos dosáhne 700 až 1000 megawattů.

Tak živelný růst se neobešel bez problémů, mezi něž patřilo zahlcení pracovníků energetických firem, nedostatek kvalifikovaných pracovníků v instalačních firmách a také nedostatek některých komponentů. ČEZ loni zákazníky upozorňoval, že doba od podpisu smlouvy po instalaci trvá obvykle čtyři až šest měsíců. Složitější systémy, například fotovoltaika v kombinaci s tepelným čerpadlem, i déle.

Na trhu s fotovoltaikou dnes působí desítky firem. Mezi největší dodavatele patří ČEZ Prodej, dceřiný podnik ČEZ zaměřený na dodávky energií maloodběratelům. Ten loni nainstaloval 4102 střešních fotovoltaických elektráren. Celkový výkon loni dokončených domácích solárních elektráren dosáhl 27,2 MW, což je meziročně zhruba čtyřnásobný nárůst. Instalaci střešní fotovoltaiky nabízejí také další velcí dodavatelé energií a specializované instalační firmy.

David Tramba