Mezi dlouhodobé priority Správy železnic patří zvyšování bezpečnosti na železničních přejezdech. Minulý rok byl v tomto ohledu rekordní nejen z hlediska vynaloženého finančního objemu 3,1 miliardy korun. Podařilo se totiž zrekonstruovat rekordních 233 úrovňových křížení, přičemž původní plán počítal s úpravou 150 přejezdů.
Vedle toho se Správa železnic zaměřila na rušení vybraných přejezdů, za „oběť“ opatření padlo loni 102 míst. I v tomto případě se jedná o rekordní číslo, přejezdy skončily nejen tam, kde trať křížila například lesní cesta, ale také v lokalitách s vysokou intenzitou dopravy, když přejezdy byly nahrazeny nadjezdem nebo podjezdem. Do roku 2030 pak Správa železnic počítá se snížením počtu přejezdů o přibližně 5 procent. Co se mimoúrovňových křížení týká, ještě letos by měla začít stavba nového nadjezdu v Olomouci-Holici, který nahradí stávající přejezd na koridorové trati.
„Posilování bezpečnosti na přejezdech má pozitivní dopad jak na železniční, tak i na silniční provoz. Jde o jednu z našich hlavních priorit, ve které nehodláme polevit ani v dalších letech. Výstražné kříže nahrazujeme světelným zabezpečovacím zařízením, instalujeme závory. Jen v loňském roce jsme do přejezdů a jejich bezpečnosti investovali 3,1 miliardy korun, vůbec nejvíce v historii,“ uvedl v tiskové zprávě SŽ generální ředitel Jiří Svoboda.
Správa železnic nehodlá polevit ani v dalším zvyšování bezpečnosti přejezdů, jen loni totiž zemřelo na přejezdech podle údajů Drážní inspekce celkem 37 lidí, ve srovnání s předchozím rokem se jedná o nárůst o osm obětí. Úpravy budou provedeny na 130 místech, celkové náklady přesáhnou 1,8 miliardy korun.
Vedle Správy železnic pracuje na zvýšení bezpečnosti na přejezdech také Škodovka. Na konci loňského roku oznámila automobilka testování nové funkce aplikace Traffication, kterou je možno nainstalovat do palubního infotainmentu. Nejnovější verze, která dokáže upozornit na blížící se vlak, se v rámci pilotního projektu testuje v Česku.
Mohlo by vás zajímat
Petr Bošnakov