INZERCE

Největší polská rafinerie PKN Orlen a plynárenská společnost PGNiG zfúzovaly. Foto: PGNiG

Orlen plánuje obrovské investice. Kam poplyne 36 miliard zlotých?

V letošním roce mají činit investice polského petrochemického gigantu Orlen, dobře známého v České republice jako majitele značky Benzina, 36 miliard zlotých. To je možné díky dokončeným obřím akvizicím a ziskům. Mezi novými projekty má být například výstavba petrochemických zařízení v Gdaňsku. V rámci aktualizované strategie plánuje skupina Orlen předložit program pro dosažení synergií plynoucích z akvizice společností Lotos a PGNiG v nadcházejících letech. Vyplývá to z informací společnosti Orlen.

V letošním roce chce skupina Orlen proinvestovat 36 miliard zlotých. Jedná se o rekordní částku v historii koncernu.

Pro srovnání, v roce 2022 měla hodnota investic činit 15,2 miliardy zlotých, z čehož bylo po třech čtvrtletích vyčerpáno 10,8 miliardy zlotých. I to byly rekordní výdaje.

Nová, mnohem vyšší úroveň investic, je nepochybně možná díky akvizicím společností Lotos a PGNiG, k nimž došlo před několika měsíci.

V loňském roce plánoval první z nich investice ve výši až 2 miliard zlotých a druhý necelých 11 miliard zlotých.

Výrazné zvýšení výdajů je možné i díky obrovským ziskům. Po třech čtvrtletích skupina vydělala 19,3 miliardy zlotých, zatímco ve stejném období roku 2021 to bylo 7 miliard zlotých.

Úspěšné by mělo být i 4. čtvrtletí, jak naznačují údaje o maržích.

Rafinérská marže v té době činila 22 dolarů na barel zpracované ropy a byla tak téměř pětkrát vyšší než o rok dříve. Naopak diferenciál Brent/Ural, tedy rozdíl v ceně ropy těžené ze dna Severního moře a ruské ropy, kterou mimo jiné zpracovávají polské rafinerie, činil 6,3 dolarů, což znamenalo téměř čtyřnásobný nárůst. Kromě toho se – navzdory poklesu – udrželo petrochemické rozpětí na poměrně vysoké úrovni.

Do jakých konkrétních nových projektů chce Orlen investovat, by mělo být známo až při představení aktualizace strategie, která se očekává za více než měsíc. Znovu bylo zopakováno, že mezi novými projekty má být výstavba petrochemických zařízení v Gdaňsku, která bude realizován ve spolupráci se skupinou Saudi Aramco. Prozatím je však projekt ve fázi jednání mezi partnery.

V rámci aktualizované strategie plánuje skupina Orlen předložit program pro dosažení synergií plynoucích z akvizice společností Lotos a PGNiG v nadcházejících letech.

Původně se předpokládalo, že v příštích 10 letech budou činit nejméně 10 miliard zlotých. Tento údaj se však může změnit.

Synergii má mimo jiné přinést konsolidace těžebních činností v Polsku a Norsku. Do loňského roku soutěžily v tomto odvětví všechny tři polské společnosti v Polsku a dvě v Norsku. Nyní bude v každé z těchto zemí působit jedna těžební společnost Orlen.

Orlen je v posledních dnech kvůli obchodní politice a vysokým ziskům v Polsku obviňován z monopolního chování.

Krzysztof Balawejder, prezident společnosti MPK Wrocław, chce, aby polský Úřad pro hospodářskou soutěž a ochranu spotřebitele (UOKiK) urychleně prošetřil, zda Orlen nepoužívá na polském trhu kapalných paliv monopolní praktiky. Společnost MPK Wrocław v tamní aglomeraci zajišťuje veřejnou dopravu.

V letošním roce jsou ceny kapalných paliv u polských čerpacích stanic podobné jako na konci loňského roku, a to i přes výrazné zvýšení poplatků vybíraných polským státem.

Od 1. ledna se DPH z pohonných hmot zvýšila o 15 procent a daň z pohonných hmot o 13,3 procent. Zvýšila se také spotřební daň.

Teoreticky by to u čerpacích stanic mělo znamenat zvýšení ceny každého litru nafty a benzinu přibližně o 1 zlotý. To se však nestalo, protože Orlen 31. prosince snížil velkoobchodní cenu nabízených pohonných hmot o několik desítek procent, což byla a je pro motoristy nepochybně dobrá zpráva.

Již dříve se ale objevila obvinění z uměle udržované nadhodnocené ceny na trhu.

„Jen v prosinci bylo za pohonné hmoty zaplaceno o 967 000 zlotých více! O tolik více jsme utratili za naftu do našich autobusů, a to i přes nízkou cenu ropy na světových burzách,“ napsal na Facebooku Krzysztof Balawejder, prezident MPK Wroclaw.

Krzysztof Balawejder kritizuje petrolejářský gigant na sociálních sítích. Foto: Jan Hrbáček

Dodal, že to je cena, kterou „všichni platíme za monopol společnosti Orlen pod vedením Daniela Obajtka a pod dohledem ministra pro státní majetek Jacka Sasina a premiéra Mateusze Morawieckého“.

Podle něj tyto peníze zvýší již tak rekordní zisky skupiny Orlen.

„Ještě dnes požádám Úřad pro hospodářskou soutěž a ochranu spotřebitele o urychlené prošetření monopolních praktik společnosti PKN Orlen,“ oznámil Balawejder.

Společnost MPK Wrocław už zaslala médiím oficiální sdělení, v němž oznamuje, že v červnu 2022 jí její stávající dodavatel nafty, společnost Lotos, oznámil, že smlouva, která končí 30. listopadu, nebude prodloužena.

V důsledku toho musel dopravce vypsat nové výběrové řízení. V prvním z nich však nebyly obdrženy žádné nabídky.

Nepředložil ji ani Orlen s vysvětlením, že společnost MPK Wrocław chtěla vypočítat cenu pohonných hmot na základě burzovních kotací v zahraničí.

„Společnost Orlen Paliwa zatím všechny své kontrakty vypořádává podle kotací SPOT – velkoobchodní ceny společnosti PKN Orlen. Ve druhém výběrovém řízení se společnost MPK rozhodla, že bude dodávky vypořádávat na základě velkoobchodních cen společnosti Orlen, ale s očekáváním pevné slevy,“ uvádí se v tiskové zprávě.

Přesto se ukázalo, že MPK Wrocław zaplatila v prosinci za naftu téměř o milion zlotých více, než by odpovídalo podmínkám smlouvy s předchozím dodavatelem.

(nik)