INZERCE

Elektromobil. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Jaderná energie pro elektromobily? Německý ministr dopravy pobouřil Zelené

Německá Strana zelených rozhořčeně reagovala na požadavky spolkového ministra dopravy Volkera Wissinga, který přišel s nápadem prodloužit provozní dobu jaderných elektráren, aby bylo možné zásobovat elektronická auta údajně čistou elektřinou. „S námi Zelenými nedojde k žádnému prodloužení doby provozu jaderných elektráren, protože jaderná energie je drahá a nebezpečná technologie,“ řekla místopředsedkyně parlamentní frakce Julia Verlindenová.

Parlamentní frakce Strany zelených v německém Spolkovém sněmu rozhořčeně reagovala na návrh spolkového ministra dopravy Volkera Wissinga (FDP) prodloužit životnost jaderných elektráren i po jaru s tím, že elektrifikace mobility vyžaduje údajně čistou jadernou energii.

„S námi Zelenými nedojde k žádnému prodloužení doby provozu jaderných elektráren, protože jaderná energie je drahá a nebezpečná technologie,“ řekla místopředsedkyně parlamentní frakce Julia Verlindenová novinám Funke-Mediengruppe.

Wissingův návrh označila za „zjevný pokus odvést pozornost od vlastních selhání“. Dosud předložené návrhy na dekarbonizaci dopravy dramaticky zaostávají za cíli zákona o ochraně klimatu.

Elektřina pro elektromobily je každým rokem ekologičtější „díky našemu razantnímu rozšíření obnovitelných zdrojů energie“, potvrdila zelená politička a vyjádřila se tak v souladu s nedávnými studiemi ADAC a Univerzity Bundeswehru.

Verlindenová apelovala na Wissinga, aby konečně ušetřil více CO2 v dopravě. Jako příklad uvedla více peněz a kratší dobu plánování železničních projektů a také větší manévrovací prostor pro obce, aby zajistily bezpečnější a atraktivnější cyklistickou a pěší dopravu. Kromě toho vyzvala k ekologicky a sociálně spravedlivé reformě zdanění firemních automobilů a daně z motorových vozidel, jak to již dlouho požadují i četné odborné orgány.

Volker Wissing pak pro Funke-Mediengruppe zareagoval: „Poptávka po elektřině se bude s rozvojem elektromobility rychle zvyšovat. Nesmí existovat žádná tabu. Elektřina z uhlí nebo plynu, která je navíc neuvěřitelně drahá, povede k tomu, že elektromobilita skončí ve slepé uličce.“

Podle ministra dopravy může elektromobilita přispět k ochraně klimatu pouze čistou elektřinou.

Německo nedosahuje dostatečného pokroku v rozšiřování obnovitelných zdrojů energie, aby bylo možné vyřadit ze sítě uhelné elektrárny, které byly v dubnu vyřazeny z rezervy, uvedl dále Wissing. A vyvodil z tohoto selhání závěr: „Kdyby naše jaderné elektrárny fungovaly déle než do jara, byli bychom v jiné situaci.“ Energetika by podle něj neměla v ochraně klimatu zaostávat za dopravou.

Kolik stojí mobilita?

„Vždy musíme mít na paměti, co stojí mobilita,“ zopakoval Wissing na setkání s ministrem pro ochranu klimatu Robertem Habeckem, které bylo věnováno rozšíření větrné energie. Wissing se obává rostoucích cen energií a lidé by podle něj neměli být přetěžováni.

„Elektromobilita může mít smysl pouze tehdy, pokud je zároveň cenově dostupná,“ řekl dále Wissing.

V rámci FDP zřejmě není s tímto názorem osamocen. Šéf parlamentní frakce FDP Christian Dürr řekl listu Tagesspiegel, že vzhledem k problémům v oblasti dodávek energie „by neměla existovat žádná tabu“. Odstavením jaderných elektráren by zmizel klimaticky neutrální mix elektřiny a místo toho by elektronická auta jezdila na elektřinu z uhlí. Dürr dále vyzval k tomu, aby automobily byly šetrnější k životnímu prostředí a zůstaly cenově dostupné.

A zašel ještě dál: „Proto musíme v Německu co nejdříve povolit syntetická paliva. Pokud se upustí od jaderné energie, je třeba dát šanci elektronickým palivům s neutrálními emisemi CO2. Jinak nevidím žádnou šanci, že bychom dosáhli našich klimatických cílů,“ pokračoval Dürr.

„Skutečnost, že pan Wissing ukazuje prstem na Roberta Habecka, pokud jde o ochranu klimatu v dopravě, nasazuje celé věci korunu. Je zřejmé, kdo z nich se v prvním roce provozu semaforů více zasadil o transformaci směrem ke klimaticky šetrné a udržitelné společnosti a ekonomice,“ oponuje mu členka Strany zelených Julia Verlindenová.

Viditelně podrážděný ministr pro ochranu klimatu Robert Habeck pak vedle Wissinga vysvětlil, že to už nebude problém, „protože z mého pohledu konečné rozhodnutí učinil kancléř“.

Podle listu Tagesspiegel se mezi koaličními partnery hovoří o „diverzním manévru“ ze strany Wissinga. Ministr dopravy je totiž ze zákona o ochraně klimatu povinen zavést okamžitá opatření, která zajistí, aby jeho odvětví dosáhlo cílů v oblasti klimatu. Rada expertů spolkové vlády je označila za zcela nedostatečné.

Obrat v mobilitě probíhá pomalu

Navzdory nedávným optimistickým zprávám postupuje přechod na mobilitu, za který je Wissing zodpovědný, v absolutních číslech pomalu. Aby bylo možné do roku 2030 dosáhnout cílového počtu jednoho milionu dobíjecích stanic a 15 milionů elektromobilů, muselo by se tempo zčtyřnásobit, uvedl deník Tagesspiegel s odvoláním na výpočty Německého institutu pro hospodářský výzkum (DIW).

V současné době by se mělo vyrábět pouze 28 000 e-automobilů měsíčně. Odborník na energetiku z DIW Wolf-Peter Schill vidí příčinu v problémech dodavatelského řetězce a dlouhých čekacích dobách, které obecně brání obratu v mobilitě.

„V zásadě má vliv na snížení cen, pokud necháme jaderné elektrárny běžet déle – ale je nepravděpodobné, že by to bylo skutečně relevantní,“ řekl Schill.

Z dlouhodobého hlediska by se však vysoké ceny elektřiny mohly stát pro e-mobilitu problémem.

„Drahá elektřina může snížit atraktivitu přechodu,“ varuje Schill.

(nik)