INZERCE

Druhý život jako stacionární bateriové úložiště: Baterie ze 43 elektrických autobusů VDL tvoří základ projektu Anubis, který VDL iniciuje společně s RWE v Nizozemsku. Foto: VDL

Unijní nařízení má za cíl učinit baterie automobilů ekologičtějšími. Pravidla pro recyklaci jsou tvrdá

Nové nařízení o bateriích na úrovni Evropské unie, které zasahuje hluboko do dodavatelských řetězců, má zvýšit již tak jasnou ekologickou výhodu elektronických automobilů oproti spalovacím motorům. Přísné předpisy platí především pro recyklaci pohonných článků. Nevládní organizace BEM a T&E si přijetí nových pravidel pochvalují.

Dopad baterií do elektromobilů na životní prostředí a municipality se má výrazně zlepšit díky novému zákonu, který před nedávnem schválili zákonodárci EU. Tak to hodnotí ekologická organizace Transport & Environment (T&E), která považuje nařízení EU o bateriích za převratný krok v oblasti nákupu, výroby a recyklace baterií pro elektromobily.

Ty jsou již nyní mnohem šetrnější k životnímu prostředí než klasické spalovací motory.

Výrobci baterií, kteří chtějí prodávat v Evropě, budou muset již od července 2024 nově uvádět celou uhlíkovou stopu výrobku – od těžby potřebných surovin přes výrobu až po recyklaci. Tyto údaje budou následně použity ke stanovení maximální úrovně CO2 pro baterie, která bude platit již od července 2027, aby se zajistilo, že společnosti budou vyrábět baterie s využitím čisté energie, nikoli fosilních paliv.

„Baterie jsou již nyní mnohem udržitelnější než spalování ropy v našich automobilech, ale mohou být ještě mnohem lepší. Nová pravidla pro uhlíkovou stopu, recyklaci a náležitou péči budou znamenat, že baterie prodávané v Evropě budou nejudržitelnější na světě a nastaví standard pro zbytek světa,“ řekl Alex Keynes, manažer pro ekologická vozidla ve společnosti T&E.

Společnosti prodávající baterie v EU by rovněž musely dodržovat předpisy, které mají zabránit porušování životního prostředí, lidských práv a pracovních práv v jejich dodavatelských řetězcích. Zákon ukládá výrobcům baterií povinnost identifikovat, předcházet a řešit širokou škálu problémů, od znečištění vody až po komunitní práva. Nařízení se sice vztahuje na klíčové nerostné suroviny, jako je lithium, nikl, kobalt a grafit, ale podle společnosti T&E by se na všechny suroviny, včetně fosilních paliv, měly vztahovat stejné standardy podle nového nařízení o náležité péči, které EU dokončí v nadcházejících měsících.

Elektromobily bodují už teď

Baterie jsou podle T&E již nyní šetrnější ke zdrojům než benzin a nafta, které nelze po spálení znovu použít a recyklovat.

Nové cíle EU v oblasti recyklace podle nevládní organizace tuto výhodu ještě zvýší: Od roku 2027 budou muset výrobci baterií získávat zpět 90 procent niklu a kobaltu, které používají, a v roce 2031 to bude 95 procent. V roce 2027 budou muset získat zpět 50 procent použitého lithia a do roku 2031 až 80 procent. Podle společnosti T&E jsou nové předpisy dobrou zprávou i pro rostoucí odvětví baterií v Evropě.

Zákon má zajistit, že výrobky nových evropských účastníků nebudou moci být podbízeny dováženými bateriemi, které se vyrábějí za použití energie náročné na uhlí a bez ohledu na lidská a zaměstnanecká práva. Rovněž podpoří investice potřebné k vybudování dalších recyklačních kapacit a vytvoření místních pracovních míst v Evropě.

„Zákon pomáhá vyrovnat podmínky mezi evropským bateriovým průmyslem a dovozem, který podléhá minimálním normám. Světoví výrobci mohou v Evropě investovat do čistších výrobních procesů a nových recyklačních kapacit, protože vědí, že zde mají zaručený odbyt ekologických baterií,“ dodal Alex Keynes.

Důležité podrobnosti musí zákonodárci ještě vyjasnit v řadě prováděcích předpisů. Podle společnosti T&E nesmí nová pravidla pro uhlíkovou stopu, která mají vstoupit v platnost již v létě příštího roku, umožnit „greenwashing“, kdy výrobci baterií budou muset zveřejňovat pouze certifikáty původu, aby prokázali, že jejich energie je obnovitelná.

Asociace nařízení chválí

Německá asociace eMobility dohodu dosaženou Parlamentem a Radou EU o nových pravidlech pro celý životní cyklus baterií rovněž ocenila. V budoucnu budou baterie podléhat jednotným požadavkům pro průmysl a spotřebitele, a to od jejich výroby až po jejich výměnu a recyklaci, aby byly udržitelnější, účinnější a měly delší životnost. Plánované nařízení se má vztahovat na všechny baterie uváděné na trh v EU.

„Jestliže dosud bylo dodržování environmentálních požadavků a kritérií oběhového hospodářství dobrovolné, nový návrh EU nyní vytváří základní linii pro všechny účastníky trhu. Baterie pro elektromobilitu od eBikes až po eAviation tak lze označit za první zelený produkt EU, který vytváří transparentnost a rovné podmínky ve jménu ochrany životního prostředí a klimatu,“ hodnotí dohodu člen představenstva Německé asociace eMobility (BEM) Markus Emmert.

Předpisy zahrnují například povinné označování uhlíkové stopy u trakčních baterií elektrických vozidel (EV), včetně mikro a lehkých vozidel (LMT), a také u dobíjecích průmyslových baterií s kapacitou větší než 2 kWh. Kromě toho musí mít tyto baterie digitální pas obsahující informace o modelu a použití. To umožňuje sledovat cíle sběru pro opětovné použití kobaltu, olova nebo lithia. Všechny použité baterie LMT, EV, SLI a průmyslové baterie musí být pro koncové uživatele odebrány zdarma, bez ohledu na typ, chemické složení, stav, značku nebo původ.

Do konce roku 2030 se rovněž zváží postupné vyřazení nenabíjecích přenosných baterií pro všeobecné použití. Aby dohoda vstoupila v platnost, musí ji ještě formálně schválit Parlament a Rada EU. Iniciativa je úzce spojena s evropskou Zelenou dohodou, akčním plánem pro oběhové hospodářství a novou průmyslovou strategií.

(nik)