Státní podnik LOM Praha, státní letecké opravny, očekávají v letošním roce obrat 1,2 miliardy korun a zisk ve výši tří milionů korun. Základním oborem činnosti podniku je výzkum, vývoj, údržba a modernizace letecké a speciální techniky a letecký výcvik, vše především pro potřeby Armády České republiky. Činnost podniku se přednostně zaměřuje na dodávky zajišťující obranu a bezpečnost státu, včetně provádění zahraničního obchodu s vojenským materiálem. Státní podnik sehraje klíčovou roli při nákupu amerických vrtulníků pro českou armádu.
Státní podnik LOM Praha, sídlící v pražských Malešicích, Kbelích a Pardubicích, je opravárenským závodem pro ruské vrtulníky řady Mi v zemích NATO a EU s uzavřeným cyklem oprav. LOM Praha nabízí komplexní služby spojené s kompletní podporou životního cyklu vrtulníků Mi.
Podnik se soustředí především na generální opravy vrtulníků Mi-2, Mi-8/17, Mi-24/35 a jejich agregátů (turbohřídelových motorů, reduktorů a pomocných startovacích motorů).
Dále LOM Praha vyrábí a opravuje pístové motory. Rovněž poskytuje letecký výcvik pilotů v Centru Leteckého Výcviku v Pardubicích. Dceřiná společnost VR Group a.s. se zabývá výrobou simulátorů a simulačních technologií pro letouny, vrtulníky i pozemní síly.
Portfoliem budoucnosti pro LOM Praha má být významné zapojení státního podniku do přezbrojení vzdušných sil Armády České republiky na novou vrtulníkovou platformu H-1, a to simulačním výcvikem pro personál a vyššími stupni oprav strojů UH-1Y Venom a AH-1Z Viper.
S jakým rozpočtem prosím letos a příští rok státní podnik hospodaří?
„Státní podnik LOM PRAHA s.p. není rozpočtovou organizací, z hlediska čistého obratu předpokládáme pro rok 2022 obrat ve výši cca 1,2 mld. Kč a na rok následující očekáváme výhled čistého obratu vyšší oproti roku letošnímu,“ uvedla k otázkám Ekonomického deníku Jitka Šuláková z LOM Praha.
V roce 2021 dosáhl podnik hospodářského výsledku před zdaněním ve výši 5 milionů 901 tisíc korun, pro rok 2022 je očekáván zisk s výhledem tří miliónů korun.
„Základním oborem činnosti podniku je výzkum, vývoj, údržba a modernizace letecké a speciální techniky a letecký výcvik, vše především pro potřeby Armády ČR a pro zajištění obranyschopnosti
České republiky. To vnímá vedení podniku v současně době, kdy za rohem zuří již desátým měsícem válečný konflikt, jako obrovský úkol a závazek. Činnost podniku se přednostně zaměřuje na dodávky
zajišťující obranu a bezpečnost státu, včetně provádění zahraničního obchodu s vojenským materiálem,“ vysvětluje Jitka Šuláková.
„Činnost podniku se řídí primárně zákonem č. 77/1997 Sb., o státním podniku, na který navazuje zakladatelská listina s definováním schopností a úkolů, které má státní podnik zajišťovat zejména ve
prospěch České republiky,“ doplňuje.
Ředitelem podniku je Jiří Protiva.
Státní podnik LOM Praha měl k říjnu letošního roku evidenční přepočtený počet zaměstnanců 744.
Činnost státního podniku je realizována ve vlastní režii a není předmětem outsourcingu.
Mezi aktuální klíčové zakázky státního podniku LOM Praha patří:
Smlouva o leteckém výcviku – zajištění leteckého výcviku u schválené výcvikové organizace, k přípravě pilotů ve výcviku tak, aby byli schopni plynule navázat na výcvik u leteckých zakladen AČR, zajistit
výcvik výkonných vojenských letců a jiného personálu a simulovaný taktický výcvik.
Podpora služeb spojených s dopravou zboží pořizovaného cestou FMS LOA EZ-P-SBF – zajištění dopravy zboží pořizovaného cestou Foreign Military Sales k projektu přezbrojení AČR vrtulníky platformy H-1, na základě smluvního vztahu s vládou USA včetně provedení všech souvisejících služeb.
Vrtulníky Mi-171Š – modernizace – zajištění operačních schopností letectva AČR plnit hotovostní a součinnostní úkoly společně s pozemními a speciálními silami AČR, zajištění obrany státu a umožnění
participace AČR v zahraničních operacích.
Smlouva o poskytování servisní podpory vrtulníků řady „Mi“ AČR – zajištění trvalé a vysoké spolehlivosti a provozuschopnosti vrtulníků typu „Mi“ Vzdušných sil Armády České republiky v souladu s plněním
úkolu AČR v oblasti zajištění bezpečnosti a obranyschopnosti.
Klíčovým partnerem je pro státní podnik – jak vyplývá z výše popsaného – ministerstvo obrany – Armáda České republiky.
Dalšími partnery pak jsou AERO Vodochody AEROSPACE, pro které LOM PRaha opravuje letecké komponenty pro zákazníky, stejně tak Letecké opravovne Trenčín, a.s. Dále pak Ministerstvo vnitra Slovenské republiky, smluvní vztahy se opět týkají opravy leteckých komponentů. Dále pak VR Group, a.s., s komplexními výcvikovými řešeními pro ozbrojené a bezpečnostní složky.
LOM Praha má další zákazníky Polsku, Bulharsku nebo Alžírsku.
Závazky plní, tvrdí obrana
„Hospodaření státních podniků je pravidelně sledováno a hodnoceno z poskytnutých měsíčních reportingů a komentářů, které jsou současně podkladem pro jednání dozorčích rad. Ministerstvo obrany má trvalý přehled o plánovaném a skutečném hospodaření, o vývoji kontraktů, plánovaných investicích a predikcích sledovaného období. U všech státních podniků je k ultimu účetního období 2022 predikován kladný výsledek hospodaření,“ uvedlo k otázkám Ekonomického deníku na výkonnost státního podniku LOM Praha ministerstvo obrany.
Aktuálními úkoly LOM Praha pro ministerstvo, potažmo armádu, je zajištění generálních oprav vrtulníků řady Mi-171Š, modernizace vrtulníků téže typové řady, vrtulníkových agregátů VR 14, zajištění leteckého výcviku pilotů armády a servisu KTL-159 (komplexní trenažer). K uvedeným zakázkám má LOM Praha uzavřeny smlouvy s ministerstvem.
„Smluvní závazky LOM Praha průběžně plní,“ uvádí dále resort Jany Černochové (ODS).
Hlavním cílem LOM Praha v období 2021-2025 je zajištění strategického partnerství pro pokrytí životního cyklu nových vrtulníků řady Bell, s tím související vybudování hangáru v Sedleci u Náměště nad Oslavou, nákup nových výcvikových letounů a zavedení nových typů virtuálních letounů pro simulátor.
„Dalšími významným dlouhodobým úkolem je navázání spolupráce se společnostmi Honeywell, Airbus a General Electrics, kde část očekávaných výkonů bude realizována ve prospěch Armády České republiky, či jako státní zakázka A319CJ (což jsou letouny Airbus – pozn. red.),“ dodává ministerstvo obrany.
Jan Hrbáček