INZERCE

Taxislužba v Praze, ilustrativní snímek. Foto: Pixabay

Deregulace taxislužby by způsobila příval řidičů na úkor bezpečnosti klientů, tvrdí šéf Liftaga

První dojem na Prahu stověžatou si turisté nedělají v kavárnách malostranských uliček, ale na sedadle taxislužby či za přepážkou směnárny. Ministerstva financí a dopravy nyní zvažují úplnou liberalizaci trhu taxislužeb. Na ministerstvu dopravy přiznávají, že iniciativa vychází od zprostředkovatelů taxi služeb. Ovšem jen některých, tvrdí Ondřej Krátký, ředitel a spoluzakladatel a.s. Liftago.

Ministerstvo financí ve spolupráci s ministerstvem dopravy uvažují o ukončení regulace taxislužby, respektive stropování ceny. Kdo ze zprostředkovatelů taxislužby za to lobbuje? Liftago?

Společnosti Bolt aktuálně tvrdě lobbuje za deregulaci. Někde to dává smysl, někde to jde proti západním trendům bezpečnosti, kvality a udržitelnosti městské dopravy. Souhlasíme ale například s odstraněním stropu maximálních cen, jelikož je to rozumné, a také proto, že ho samotná společnost Bolt vytrvale porušuje a regulace pozbývá smysl. V ostatních případech podporujeme spíše digitalizaci a zjednodušování pravidel, ale jejich dodržování, podobně jako v jiných oborech podnikání.

Spoluzakladatel a ředitel společnosti Liftago a.s. Foto Liftago
Jak se díváte na snížení hranice pro řidiče taxi na 18 let?

Je to další z požadavků lobbistů, který chce zvýšit příval řidičů do odvětví, na úkor zkušenosti a bezpečnosti řidičů. Z našich daní dotované MHD se zde vytváří konkurence v podobě dotované taxislužby, která ucpe město. Jen od posledního lobbingu přibylo do ulic 20 tisíc nových řidičů taxi, kteří mimo dopravní špičku v ulicích živoří i zabírají parkovací místa i městský prostor. Je to smutné. Část zákazníků bude vždy chtít nejlevnější služby, ale nebudou vždy vidět, že to ostatní zaplatí na daních a všichni pak na dopravních zácpách. České Liftago a jeho aplikace se soustředí na zkušenější řidiče a bezpečné a kvalitní služby, které MHD doplňují a ne jim konkurují.

Taxislužby s aplikací většinou požadují vozidla do určitého stáří, v metodice ministerstva financí, ale žádný takový požadavek není možné při běžném hledání najít. Neměl by spíše toto regulovat nějak stát?

Myslím, že to je v gesci měst, samospráv toto upravovat. Ti řidiči si na ty dražší a novější vozy ale musí vydělat. Což se právě kvůli té deregulaci stává nemožným, protože klesá výdělek na jednoho řidiče. Navíc taxi v podání Boltu nahrazuje právě MHD. Obecně se domnívám, že městská hromadná doprava je udržitelnější alternativa než economy vozy taxi.

(Snahám o deregulaci taxislužeb se budeme věnovat a vyjádření dalších aktérů přineseme během dalších dní.)

Petr Vrabec