Společnost Iveco společně s GLS Itálie a dodavatelem energie Vulcangas otevřeli na farmě nedaleko Lodi v Itálii novou továrnu na biometan. Biometan z odpadu místních zemědělců slouží jako palivo pro vozidla poháněná bioLNG.
Nedaleko italského Lodi automobilka Iveco, dopravní a logistická společnost GLS Italy a poskytovatel energie Vulcangas slavnostně otevřeli novou továrnu na bio-LNG na farmě Cascina Antegnatica.
Nové zařízení vyrábí biometan ze zemědělského odpadu od místních zemědělců a zásobuje jím společnost Vulcangas.
Společnost GLS Italy pak používá bioLNG pro svůj vozový park vozidel na LNG – včetně vozidla Iveco S-Way. Podle společnosti umožňuje využití biometanu dosáhnout téměř neutrální nebo dokonce záporné bilance CO2 v závislosti na použité surovině.
Biometan také umožňuje nezávislost na fosilních palivech, stabilnější ceny a přispívá k rozvoji venkovských oblastí.
Jako ekonomickou výhodu Iveco uvádí, že při výrobě vznikají vedlejší produkty, jako je hnojivo z fermentačních zbytků, které lze použít jako náhradu chemických hnojiv.
Podle Giandomenica Fiorettiho, vedoucího oddělení rozvoje podnikání společnosti Iveco v oblasti alternativních pohonů, je otevření závodu na výrobu bioLNG důkazem toho, že společnost věří v biometan jako vyspělé řešení a že je odhodlána dekarbonizovat silniční dopravu.
„Je to konkrétní důkaz, že bioLNG je provozně i finančně životaschopné řešení, které je dnes k dispozici. Nyní vidíme osvědčený postup v dodavatelském řetězci energie, kdy všichni aktéři spolupracují na rozvoji úspěšného ekosystému biometanu,“ uzavřel Giandomenico Fioretti.
Česká vize
O BioLNG se nějaký čas mluví i v České republice. Například společnost GasNet chce využít potenciálu bioLNG do budoucna naplno. Stávající infrastruktura LNG je totiž už plně připravená na obnovitelné bioLNG.
„Co funguje na LNG, funguje i na bioLNG. Přitom zkapalněný biometan dokážeme u nás vyrobit sami ze zbytků potravin a bioodpadu a má prakticky nulovou emisní stopu. V době, kdy Evropa řeší diverzifikaci zdrojů a zároveň chce plnit emisní limity, které si stanovila, je to ideální palivo,“ doplňuje Filip Dostál. Oproti dieselu má zkapalněný biometan o 95 procent% nižší emise.
„Biometan má u nás velký potenciál. Do roku 2030 by mohl nahradit 10 až 15 procent tuzemské spotřeby zemního plynu pro potřeby vytápění i silniční dopravy,“ uzavírá Filip Dostál z GasNetu, který jako první distributor v Česku už začal biometan vtláčet do své distribuční sítě.
Biometan vyrábí bioplynová stanice v Rapotíně na severní Moravě, která je napojena přímo na distribuční soustavu GasNetu.
Česká republika se zavázala snížit emise v nákladní silniční dopravě o třetinu. Takového cíle bude možné dosáhnout pouze při využití všech dostupných zdrojů, tedy i zmiňovaného plynu. Samotný sektor nákladní silniční dopravy patří k největším znečišťovatelům skleníkovými plyny.
Tuzemské silnice brázdí cca 90 000 kamionů a pokud bych stát chtěl emisní cíl splnit, potřeboval by na pohon plynem obměnit cca 30 000 kamionů. Tahače se přitom mění po nájezdu 1 milion kilometrů a ročně se jich obmění v Česku do 5 tisíc. Jde o investici na osm až deset let.
(nik)