Logistická společnost CargoBeamer nasadila první zkušební intermodální vlak mezi Marseille a Calais. Jedná se o první železniční spojení pro přepravu návěsů bez doprovodu bez použití jeřábů. Na trase z přístavu Marseille Fos do terminálu CargoBeamer v Calais tak bylo 28 jednotek přepraveno po železnici místo po silnici. Pro celou dopravu to znamená snížení emisí CO2 o přibližně 30,8 tun ve srovnání se silniční dopravou.

Intermodální přepravní systém je způsob dopravy využívající při přepravě nákladu více druhů dopravy. Podle definice na webu českého ministerstva dopravy znamená pojem intermodální doprava nákladní dopravu, při níž nákladní automobil, přívěs, návěs, snímatelná nástavba nebo kontejner použije silnice pro počáteční a nebo koncový úsek cesty a jsou přepravovány, s tažným vozidlem nebo bez něho, ve zbývajícím úseku cesty po železnici, po vodní cestě nebo po moři.

Společnost CargoBeamer úspěšně dokončila cestu prvního zkušebního intermodálního vlaku bez použití jeřábů mezi Marseille a Calais. Partnerem v trakci byla DB Cargo France. V Marseille byl vlak naložen v terminálu Marseille Manutention RoRo, který patří společnosti CMA Terminals, dceřiné společnosti skupiny CMA-CGM.

Jedná se o první úspěšné železniční spojení pro přepravu návěsů bez doprovodu. Na trase z přístavu Marseille Fos do terminálu CargoBeamer v Calais bylo přepraveno po železnici namísto po silnici 28 jednotek. CargoBeamer dokáže na jeden nákladní vlak naložit až 36 návěsů na současně.

Podle společnosti CargoBeamer se přepravou návěsů z Marseille do Calais po železnici snížila uhlíková stopa každé nakládací jednotky přibližně o 90 % ve srovnání se silniční dopravou. Pro celou dopravu to znamená snížení emisí CO2 o přibližně 30,8 t ve srovnání se silniční dopravou.

Mohlo by vás zajímat

Mezikontinentální spojení přes Marseille

Přístav Marseille Fos je nejdůležitějším přístavem ve Francii a jedním z největších přístavů v Evropě. V roce 2021 byl zaznamenán roční objem 1,5 milionu TEU. Twenty-foot Equivalent Unit). Objem 1 TEU je ekvivalentem jednoho dvacetistopového kontejneru (tj. kontejneru s vnějšími rozměry 20 × 8 × 8,5 stop, respektive 6,096 × 2,438 × 2,591 m s objemem 1360 stop³, resp. 38,51 m³).

Díky 90 přímým lodním linkám se dá z Marseille dostat do severní Afriky, Středomoří i na mezikontinentální trasy do celého světa.

„Jsem velmi potěšen úspěšným zavedením našeho prvního zkušebního vlaku mezi Marseille a Calais. Pro přístav Marseille Fos, který je velmi zajímavou lokalitou pro mezinárodní logistiku, představuje první vlakové spojení určené speciálně pro přepravu návěsů bez doprovodu. Vzhledem k rychlému růstu objemu přepravy v přístavu i intermodální dopravy ve Francii budeme v budoucnu zvažovat možnost otevření další trasy CargoBeameru v oblasti Marseille,“ uvedl výkonný ředitel společnosti CargoBeamer Intermodal Operations Tim Krasowka.

Skupina CargoBeamer je poskytovatelem logistických služeb v segmentu „kombinované silniční a železniční dopravy“. Systém CargoBeamer, který se skládá z patentovaných vagonů, překládacích terminálů a logistického softwaru, umožňuje také přepravu návěsů bez jeřábů po železnici, což vede k výraznému snížení emisí CO2 a dalších externích nákladů.

Od začátku roku 2022 je společnost a všechny dopravní služby, které nabízí, podle vlastních informací klimaticky neutrální. V současné době jsou vlaky CargoBeamer provozovány v Německu, Francii, Itálii a Spojeném království. Společnost pracuje na realizaci evropské sítě terminálů, které budou propojeny pevnými jízdními řády s vlaky o 36 vozech.

(nik)