Mezinárodní designerskou soutěž na novou podobu oblíbené lanovky na Petřín vyhrálo studio Anna Maresova designers. Vítězný návrh podle Dopravního podniku hlavního města Prahy nejvíce zapadá do genia loci Petřína a zároveň odkazuje na design současné lanovky.
Právě to bylo jednou z podmínek vypsané soutěže. Kromě toho si zadavatel přál, aby byla lanovka v maximální míře prosklená a cestující měli co nejlepší výhled na Prahu. Tyto podmínky nejlépe splnilo studio Anna Maresova designers.
,,Moc se mi líbí i detail, který dokresluje promyšlenost a hravost návrhu. Tým Anny Marešové přišel kromě elegantního designu také s hravým nápadem mrkajícího a stydícího se vozidla při vzájemném míjení na kolejích. Problikávající jedno světlo jako mrkající oko prvního vozidla a zrudnutí stydícího se druhého vozu je nádherný příklad polidštění techniky a metaforou setkávání párů na Petříně.“, říká k vítěznému návrhu radní pro dopravu Adam Scheinherr.
Brzdy z roku 1932
Současné skříně vozů jsou z poloviny 80. let, podvozek je dokonce 90 let starý. Brzdy „na lano“ z roku 1932 se už několik desítek let ani nevyrábí. Je třeba ho vyměnit za moderní systém brždění, kde budou kabiny „držet na koleji“. Díky novému designu zvýší lanovka také svoji kapacitu a přepraví na Petřín více lidí.
Z historie
Pozemní lanová dráha na Petřín zahájila provoz 25. července 1891, její pohon byl na vodní převahu. V roce 1916 její provoz ukončila blížící se 1. světová válka. Lanovka byla obnovena až v roce 1932, kdy byla zároveň přestavěna na elektrický pohon. Spolehlivě sloužila veřejnosti přes 30 let.
V roce 1965 došlo na Petříně k rozsáhlým sesuvům půdy, které trať lanovky zničily. Znovu se lanovka na Petřín rozjela po dvacetileté přestávce v roce 1985, kdy byla začleněna do systému Městské hromadné dopravy.
Jana Bartošová