INZERCE

Loni si rakouské dráhy vyrobily 749 GWh trakční elektřiny při trakční spotřebě 1763 GWh. Foto ÖBB

Rakouské dráhy si vyrábějí velkou část elektřiny samy. Dodají si přes 40 procent spotřebované energie

Správa železnic řeší problém s dodavatelem elektrické energie pro příští rok. Sousedé v Rakousku jsou na tom lépe. Rakouský státní koncern ÖBB v rámci dceřiné společnosti pro provozování dráhy provozuje komplexní infrastrukturu pro spolehlivé dodávky trakční elektřiny od výroby přes přenos po trolejové vedení. Více než 40 procent spotřebované trakční elektřiny na síti ÖBB je vyrobena v 8 vlastních vodních elektrárnách ÖBB. Dále ÖBB provozují 2 elektrárny pro 3fázový proud. Informace zprostředkoval Roman Štěrba z české Správy železnic.

Česká železnice řeší ještě nedávno stěží představitelný problém. Správa železnic ještě na konci léta neměla nasmlouvaného dodavatele trakční elektřiny na příští rok, přestože jej každý rok oznamuje v jarních měsících na základě aukce na burze. Před rokem bylo se aukce na energetické burze Power Exchange Central Europe (PXE) účastnilo 7 zájemců, letos zájem není. Energii dodávala největšímu odběrateli trakční elektřiny v České republice ČEZ ESCO.

Správa železnic má elektrizovanou zhruba třetinu své sítě – přes tři tisíce kilometrů – a součástí provozování těchto drah je i dodávka elektřiny. Již před jednáním na ministerstvu dopravy připouštěla správa, že se bude muset odchýlit od dosavadní praxe.

„Doposud byla praxe taková, že se podařilo zajistit dodávku s cenou platnou po celý rok. Nyní se – s ohledem na aktuální situaci – bude muset od této praxe opustit,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Podle svého generálního ředitele Jiřího Svobody zkoušela správa například nakoupit energii na komoditní burze, ale nikdo se nepřihlásil.

Ministr dopravy Martin Kupka si leccos slibuje od jednání 9. září, kde by se mohli ministři pro ekonomiku dohodnout na celoevropské regulaci.

„V okamžiku, kdy by se nepodařilo najít shodu na celoevropském řešení, vydáme se alternativou lokálních opatření. Vylučuji, že bychom neměli trakční elektřinu pro železnici,“ ubezpečil před pár dny ministr dopravy.

Ministr dopravy Martin Kupka na konferenci Ekonomického deníku. Foto: Radek Čepelák

Vodní a solární zdroje

Výrazně lépe jsou na tom rakouské státní dráhy. Vedle vodních elektráren provozují ÖBB dále 3 fotovoltaické zdroje s kmitočtem 16.7 Hz, 7 frekvenčních měničů, 2064 km vedení o napětí 110 kV/132 kV, 69 km vedení o napětí 55 kV a 62 transformoven.

Loni si ÖBB vyrobily 749 GWh trakční elektřiny při trakční spotřebě 1763 GWh. Veškerá (tedy i nakupovaná) trakční elektřina pochází z obnovitelných zdrojů.

Vodní elektrárna ÖBB ve Fulpmes. Foto: ÖBB

Příkladem může být vodní elektrárna ÖBB ve Fulpmes.

Dílo vzniklo v letech 1977 až 1983 cca 20 km jižně Innsbrucku v obci Fulpmes ve známém alpském údolí Stubai. K výrobě elektřiny se využívá říčka Ruetz.

V provozu nahradila elektrárnu Schönberg  z roku 1912. Technologie je použita podle švédského vzoru, kdy turbíny jsou umístěny o 182 m níže kolmo pod povrchem. Řešení minimalizuje rozsah stavebních zásahů v krajině.

Elektrárnu ve Fulpmes řídí centrální dispečer ÖBB Energie v Innsbrucku. Elektrárna ročně vyrobí kolem 80 GWh elektřiny, výkon soustrojí se 2 turbínami je 15,4 MW. Průtok vody je 10 m3/s. Produkce elektrárny odpovídá spotřebě spolkové země Vorarlberg.

(nik)