Čtyři pětiny zprostředkovatelů energií, které Česká obchodní inspekce prověřila v letošním prvním čtvrtletí, porušily zákon. Zprostředkovatelé většinou zamlčeli některé informace a v části případů klientům přímo lhali. Inspekce rozdala pokuty za více než 3,4 milionu korun.
Kontroloři zjistili 18 porušení zákona o ochraně spotřebitele. Většinou šlo o zamlčení některých důležitých informací. Spotřebitelé například v několika případech nebyli řádně informováni o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění spolu s údaji o tom, kde uplatnit reklamaci. Při pěti ze zjištěných porušení zprostředkovatelé lidem lhali, aby je přesvědčili k uzavření smluv.
Energetiční „šmejdi“
Poskytovatelé smluv o dodávkách energií se podle inspekce zaměřují převážně na starší lidi, které kontaktují telefonicky, nebo je navštěvují doma. ,,Zneužívají jejich důvěřivosti a prostřednictvím nepravdivých a neúplných informací usilují o to, aby podepsali smlouvy o poskytování služeb a plnou moc, na základě které mohou následně činit další kroky bez jejich vědomí,“ popsal nekalé praktiky mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.
Před smlouvami na dodávky energií, které se uzavírají pomocí nekalých obchodních praktik, varoval v pondělí předseda rady Energetického regulačního úřadu Stanislav Trávníček. ERÚ podle něj letos obdržel asi 900 podání v souvislosti se zálohami a vysokými cenami energií. Asi 200 stížností zamířilo do správního řízení kvůli porušení zákona.
Pět pokut za 3 miliony
ČOI uložila zprostředkovatelům energií pět pokut dohromady za 3,42 milionu korun. Nejvyšší sankci, a to dva miliony korun, dali firmě Envona, která sídlí v Praze a jejím vlastníkem je firma registrovaná v Londýně. ,,Pokuta byla uložena i za nekalé obchodní praktiky, kdy například celé řadě různých spotřebitelů zástupci společnosti tvrdili, že mohou ušetřit za energie u svého stávajícího dodavatele, ačkoli spotřebiteli pak byly k podpisu dány smlouvy k zahájení procesu změny dodavatele,“ sdělil mluvčí ČOI.
(bar, čtk)