Vláda na včerejším zasedání schválila změnu zákona o pozemních komunikacích, jejíž součástí je i přeměna současného Ředitelství silnic a dálnic ze státní příspěvkové organizace na státní podnik. Změna přinese významný posun zejména v oblasti úspory nákladů u činností, na které si dosud podnik najímal externí firmy. Status státního podniku by ŘSD mělo začít užívat od roku 2024.
Ředitelství silnic a dálnic bude tak moci vykonávat vlastními silami odborné činnosti v oblasti mostů, tunelů, inženýrských konstrukcí nebo dopravní telematiky a externí dodavatele využívat jen tam, kde to bude v nových podmínkách výhodnější.
Bude také moci zajistit hlavní inženýry projektů, právníky, správce staveb a technické dozory v zásadních oblastech především vlastními zaměstnanci, a externí dodavatele využívat tam, kde to bude v nových podmínkách výhodnější. To umožní úspory nákladů u činností, které se nyní řeší pomocí tzv.outsorcingu.
„Cílem změny je zejména vytvořit podmínky pro dostatečné ohodnocení odborníků, protože je potřeba umožnit ŘSD snazší zaměstnávání a odměňování špičkových odborníků, jako jsou dopravní inženýři nebo například IT specialisté se zaměřením na kyberbezpečnost. Přinese to i větší tlak na kvalitu údržby, bude možné určit standardy a platit za práci, která bude kvalitně odvedena. Pomůže to i zefektivnit vnitřní procesy a připravit podnik na nové formy financování,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Investiční akce budou i nadále dostávat finance z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Náklady na transformaci pokryje kombinace vlastních zdrojů ŘSD a prostředků Ministerstva dopravy. V rozpočtech obou institucí se s těmito penězi již počítá.
Transformace také zvýší efektivitu správy, provozu a údržby pozemních komunikací. „Na proměně ŘSD již pracujeme tři roky a v naší strategii fungování ŘSD s cílovým stavem k roku 2025 s tímto zlepšením od roku 2024 počítáme. Vytvořili jsme z tohoto důvodu nový útvar pro strategii zastřešující digitalizaci, inovace, nové technologie a zejména projektové řízení,“ vysvětluje je generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Důvody a cíle transformace
- zrychlení výstavby a modernizace dopravní infrastruktury
- odpovědnější a hospodárnější vynakládání finanční prostředků a celkový nárůst kvality činnosti subjektu
- posílení konkurenceschopnosti ve vztahu k možnosti získání dlouhodobě chybějících kvalifikovaných odborníků z klíčových oblastí
- zvýšení motivace k efektivnímu plánování činností a hospodaření s finančními prostředky, které budou na správu, údržbu a opravy strategické dopravní infrastruktury a na provozní náklady přiděleny v předem určeném objemu
Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) je příspěvková organizace zřízená Ministerstvem dopravy. Základním předmětem činnosti je výkon vlastnických práv státu k dálnicím a silnicím I. třídy, zabezpečení správy, údržby a oprav a zabezpečení výstavby a modernizace dálnic a silnic I. třídy.
Jana Bartošová