INZERCE

Podpis memoranda o spolupráci při zavádění vodíku ve veřejné dopravě. Uprostřed jsou hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková a místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani. Foto: Krajský úřad Středočeského kraje

Vodíkovým autobusem se projedete i ve středních Čechách. Za dva a půl roku

Středočeský kraj udělal první krok k rozvoji vodíkové dopravy. Podpisem vícestranného memoranda odstartoval pilotní projekt zahrnující deset vodíkových autobusů, který se uchází o podporu z evropských dotačních titulů. Signatáři memoranda jsou Středočeský kraj, ČEZ, Integrovaná doprava Středočeského kraje a Martin Uher Bus.

Příslušný dokument v tomto týdnu podepsali hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková, místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani, člen představenstva ČEZ Tomáš Pleskač, ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje Zdeněk Šponar a ředitel dopravní společnosti Martin Uher Bus Martin Uher.

Desítka vodíkových autobusů vyjede na pravidelné linky v okolí středočeského Mníšku pod Brdy v prosinci 2024. Roční spotřeba vodíku se předpokládá ve výši 45 tun. Pro jeho výrobu vybuduje ČEZ plnící stanici, elektrolyzér o příkonu 400 kW a dvojici zásobníků na vodík o celkovém objemu 190 m3. Projekt má velkou šanci pokrýt většinu pořizovacích nákladů na vodíkové busy ze dvojice evropských dotačních titulů – Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) a programu ITI pro rozvoj metropolitní oblasti.

„Dekarbonizace jako pevná součást evropského Green Dealu se týká i dopravy. Na území Středočeského kraje už jezdí elektrobusové linky například v Kutné Hoře nebo Kladně a v plánu je další rozšiřování. Při zvyšování podílů nízkoemisních a bezemisních vozidel ve veřejné dopravě je proto vodík určitě jednou z perspektivních cest,“ zmínila hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková.

Místopředseda představenstva a ředitel divize obchod a strategie ČEZ Pavel Cyrani dodal, že rozvoj vodíkových projektů je v souladu s aktualizovanou strategií Čistá Energie Zítřka. Vyrábět zde chce výhradně ekologický „zelený“ vodík. „K jeho výrobě využijeme jednu z našich vodních elektráren,“ doplnil Cyrani.

Vodík je některými experty považován za palivo budoucnosti, jiní jsou k němu skeptičtí. Vodíková strategie EU počítá s výrobou a využitím 10 milionů tun ročně v roce 2030. Zelený vodík ma najít uplatnění při výrobě oceli, v chemickém průmyslu, ale také v osobní a nákladní dopravě. Podle dřívějších informací chtějí autobusy na vodík pořídit také dopravci v Ústí nad Labem, Ostravě a Havířově.

Tomáš Rovný