INZERCE

Nové molo je dlouhé 36 metrů, lodě zde mohou kotvit až 48 hodin. Foto: MInisterstvo dopravy

Lodí až do centra Děčína. První letošní veřejné přístaviště na Labi otevřeno

Přímo v centru Děčína bylo uvedeno do provozu veřejné přístaviště pro malé rekreační lodě. Plavidla tak mohou kotvit hned u nábřeží pod městskou knihovnou a stát zde 48 hodin. Jedná se o první ze série veřejných přístavišť, které Ředitelství vodních cest letos na Labi vybuduje. Přibyde dalších devět, jedno bude modernizováno.

Nové plovoucí molo, dlouhé 36 metrů, kopíruje aktuální úroveň hladiny v řece a je vybaveno odběrnými sloupky pro připojení plavidel na elektřinu a pitnou vodu.

„Posádky plavidel jistě ocení molo nízko nad hladinou, s pohodlným přístupem po rampě z nábřeží. Připojení na elektřinu je pomocí čipové Přístavní karty, užívané již dnes na Labi v Dolních Zálezlech či Nučnicích a Libotenicích, ale také v ostatních přístavech Vltavy a Baťova kanálu. Novinkou na Labi je přípojka na doplnění nádrží lodí pitnou vodou,“ říká ředitel Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů.

Veřejné přístaviště pro návštěvníky města připlouvající na lodích dosud v Děčíně nebylo a byli tak odkázáni na použití vysokých nábřežních zdí vhodných jen pro velké lodě nebo improvizované vyvázání u šikmého břehu.

„Řeka Labe je neodmyslitelně spjata s historií i současností města Děčína. Vznik přístaviště pro malá plavidla vítáme, projekt bezpochyby podpoří intenzivnější soužití s největší českou řekou, podpoří cestovní ruch a turistům nabídne zázemí pro jejich pobyt v našem městě,“ říká primátor města Jiří Anděl.

Další přístaviště na Labi

Program výstavby veřejných přístavišť bude pokračovat modernizací mola v Litoměřicích a výstavbou nového přístaviště malých plavidel v Mělníku. Zahájena bude také výstavba přístavišť v Ústí nad Labem, Roudnici nad Labem, ve Štětí, v Brandýse nad Labem, Čelákovicích, Nymburku, Poděbradech a v Kolíně.

„Nezbytnou podmínkou pro využívání vodních cest k rekreační plavbě je dostatečně hustá síť bezpečných veřejných přístavišť. Naším cílem je usnadnit turistům na lodích nejen vlastní plavbu, ale také poznat její okolí, a to za pomoci moderních přístavišť, která plavcům nabízí funkční zázemí,“ řekl při slavnostním otevření ministr dopravy Martin Kupka.

Stavba probíhala déle, než se předpokládalo. Ke zdržení došlo i proto, že dlouhé 4 měsíce musely vyrobené železobetonové pontony čekat na dostatek vody v Labi, aby bylo možné je po vodě přesunout z přístavu Děčín-Loubí do jejich cílové polohy na Smetanově nábřeží.

Náklady ve výši 33 milionů korun financoval Státní fond dopravní infrastruktury.

„Vítáme vznik nového veřejného přístaviště v Děčíně, protože rekreační plavba na Labi má velký potenciál, který byl limitován chybějící infrastrukturou. Vodní turistika hraje v regionu Českého Švýcarska velkou roli, můžete plout na raftu, na parníku klidně až do Drážďan nebo nově zakotvit rekreační lodí přímo v centru Děčína,“ říká ředitel obecně prospěšné společnosti České Švýcarsko Jan Šmíd.

Jana Bartošová