INZERCE

Ilustrační foto: Pixabay

Průzkum: Lidé se s bankovní identitou hlásí zatím hlavně na Portál občana a očkovací portál

Čtyři z deseti Čechů, kteří disponují mobilním bankovnictvím, využívají funkci bankovní identity. Více než polovina z nich ji už použila pro vstup do Portálu občana a 41 procent pro ověření identity na Očkovacím portálu ministerstva zdravotnictví. Zjistil to průzkum, který si zadala Raiffeisenbank u společnosti Ipsos.

Z průzkumu dále vyplynulo, že 63 procent dotázaných ví, že má bankovní identitu ve své mobilní bance k dispozici. Dalších 26 procent respondentů netuší, zda mají u své banky k bankovní identitě přístup. Službu využívají častěji muži (47 %) oproti ženám (35 %), o něco častěji ji vyzkoušeli lidé s vyšším vzděláním.

Nejvíce respondentů využilo bankovní identitu pro vstup na Portál občana (51,5 %), výrazně častěji přitom muži než ženy. Očkovací portál Ministerstva zdravotnictví ČR je druhým „nejoblíbenějším“ cílem. Pro ověření identity tu využilo bankovní identitu 41 % dotázaných, zde naopak častěji ženy než muži. Zhruba třetina dotázaných pak přes bankovní identitu vstupuje na e-portál České správy sociálního zabezpečení nebo do systémů soukromých společností, jako například dodavatelů energií.

Do služby e-recept vstupuje přes bankovní identitu asi 18 procent respondentů, na portál Moje daně 15,5 procent. V letošním roce plánuje elektronické podání daňového přiznání přes portál Finanční správy 8 procent dotázaných. I v tomto případě je bankovní identita vhodným nástrojem pro snadné získání podkladů, vyplnění formulářů a jejich následné odeslání digitální cestou.

Více než polovina dotázaných, kteří bankovní identitu nikdy nepoužili, uvádí jako důvod to, že pro ni ještě neměli využití. Dalších 14 procent službu nevyužívá, protože má datovou schránku pro komunikaci se státními úřady. Ačkoliv se do bankovní identity přihlašuje stejně jako do mobilního bankovnictví, necelá pětina lidí neumí bankovní identitu ovládat a přijde jim to složitá. Zhruba 12 procent oslovených nedůvěřuje její bezpečnosti.

Jak Ekonomický deník informoval v lednu, bankovní identitu využilo loni, tedy v prvním roce fungování služby, okolo 700 tisíc klientů bank aspoň jednou. V minulém roce tuto službu zprovoznily pro své klienty Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, Moneta Money Bank a Raiffeisenbank. Další banky se přidají v letošním roce.

Tomáš Rovný