České dráhy v pražském depu ve Vršovicích převzaly první z deseti nových lokomotiv Siemens Vectron. Ty jim pronajímá leasingová společnost RSL na základě rámcového kontraktu na pronájem až 50 lokomotiv. Nová lokomotiva je vedena v německém registru a má označení 193.683. Lokomotivy Vectron pronajaté od RSL jsou určené pro provoz v České republice, Maďarsku, Německu, Polsku, Rakousku a na Slovensku.
„Letos pronajaté lokomotivy rozšíří flotilu našich moderních interoperabilních vozidel. Doplní elektrické lokomotivy ostatních řad na různých vnitrostátních a mezinárodních linkách a pomohou nám překlenout vyšší počet odstavených lokomotiv v důsledku přechodu na nový standard údržby ECM a období instalace ETCS,“ říká člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
Lokomotivy Vectron pronajaté od RSL jsou určené pro provoz v České republice, Maďarsku, Německu, Polsku, Rakousku a na Slovensku na trakčních soustavách 3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC a 15 kV 16,7 Hz AC. Jsou vybaveny národními a evropským vlakovým zabezpečovacím systémem ETCS a radiovou komunikací GSM-R. Disponují trakčním výkonem 6400 kW a jejich maximální rychlost je 200 kilometrů v hodině. Vectrony budou leasingovou společností předávány postupně během roku a dodání posledního desátého stroje se předpokládá v říjnu 2022.
České dráhy v současnosti provozují 17 lokomotiv Vectron od leasingových společností ELL a RSL. Jedna lokomotiva je ve vlastnictví dopravce. Stroje pokrývají především provoz linky Berliner Praha – Berlín – Hamburk / Kiel a Slovácký expres v úseku Praha – Staré Město u Uherského Hradiště. Typ Siemens Vectron provozuje také dceřiná společnost ČD Cargo a v rámci mezistátní dopravy lze vidět v čele expresů Metropolitan také Vectrony provozované slovenskou společností ZSSK.
České dráhy v současnosti vybírají také dodavatele elektrických lokomotiv, které by chtěly pořídit přímo do svého vozidlového parku. Cílem tendrů jsou rámcové kontrakty na dodávku až 90 lokomotiv pro rychlost 200 kilometrů v hodině a až 50 lokomotiv pro rychlost 230 kilometrů v hodině.
(nik)