INZERCE

V praxi se stává, že někteří strojvedoucí jezdí pro více dopravců a nedodržují stanovený odpočinek. Tomu by měla novela zabránit. Foto: Ekonomický deník

Novela zákona o drahách: Konec přetížení strojvedoucích a větší bezpečnost na železnici

Schválení elektronického monitoringu strojvůdců nebo jednotné podmínky na dráze v rámci Evropské unie. To přináší novela zákona o drahách, která platí od počátku února. Drážní úřad nově získá přehled o tom, pro jaké dopravce a kdy strojvedoucí řídil vlaky i jak dodržují pravidla odpočinku mezi směnami.

Kontrola strojvedoucích

Novela zavádí elektronický monitoring licence strojvůdců (MLS), který umožní efektivněji sledovat dodržování pravidel o délce směny a dobu řízení.

V praxi by to mělo fungovat tak, že dopravce oznámí do systému, kdy strojvedoucí zahájil a ukončil jízdu. Díky tomu bude mít Drážní úřad bude přehled o tom, od kdy do kdy a pro jakého dopravce konkrétní strojvedoucí řídil vlaky.

Od roku 2025 nebudou na některých koridorových tratích vpuštěny vlaky bez ETCS. Foto: Ekonomický deník

Dnes se totiž běžně stává, že strojvedoucí jezdí pro více dopravců a nedodržuje tak dobu nařízeného odpočinku, což pochopitelně v důsledku ohrožuje bezpečnost cestujících.

Bezpečnost by měl zajistit i jednotný evropský zabezpečovací systém (ETCS), který byl již dříve schválen a nyní je zaváděn do provozu. Podle plánu by mělo být systémem osazeno do roku 2030 4 800 kilometrů tratí a o 10 let později by měla být takto zabezpečena celá železniční síť.

Jednotná dráha v rámci EU

Další změnou v drážním zákoně je převedení dvou evropských směrnic do českého práva. Ty jsou zaměřeny na vzájemnou propojenost železnice v evropském prostoru a její bezpečnost.

Oba unijní předpisy jsou také součástí technického pilíře čtvrtého železničního balíčku, který stanoví základní podmínky a pravidla propojenosti dráhy celostátní, drah regionálních, vybraných drah jiných členských států a na nich provozovaných drážních vozidel.

Koleje extra pro nákladní a osobní dopravu

Novela zákona může do budoucna přispět i k lepšímu využití kapacity na železnici. Zavádí totiž možnost označit vybrané tratě jako specializované pro osobní nebo nákladní dopravu. Přednostní druh dopravy bude mít lepší výchozí podmínky při přidělení kapacity dráhy. Zároveň to ale neznamená, že by na trati nemohly být provozovány v určitém rozsahu i vlaky druhého segmentu.

Provozovatelé dráhy mohou tohoto institutu v novém Prohlášení o dráze v prosinci letošního roku. Dopravci pak budou mít roční lhůtu na to, aby se na přednostní změnu dopravy na určitých tratích připravili.

Od prosince  2023 pak bude možné specializovanou infrastrukturu začít v praxi využívat. 

Jana Bartošová