Česká spořitelna neinformovala svoje klienty, že prodává svoji Energii ČS Bohemia Energy, zlobí se klienti banky. Ten jim doporučoval výhodné ceny plynu a elektřiny od své dceřinné společnosti. Jenže už v době, kdy banka svým klientům nabízela nové, na první pohled výhodné smlouvy, věděla, že se společnost prodává firmě Europe Easy Energy ze skupiny Bohemia Energy. To ovšem klientům nesdělila. Peněžní ústav proto v půlce října zřídil speciální telefonní linku. V tiskové zprávě o ní na svém webu tvrdí: „Situace spojená s ukončením dodávek elektrické energie a plynu ze strany Bohemia Energy nás velmi mrzí. Snažíme se našim bývalým klientům Energie ČS pomáhat i nadále.“
Důvěřovali svému peněžnímu ústavu. Ten jim doporučoval výhodné ceny plynu a elektřiny od své dceřinné společnosti. Jenže už v době, kdy banka svým klientům nabízela nové, na první pohled výhodné smlouvy, věděla, že se společnost prodává firmě Europe Easy Energy ze skupiny Bohemia Energy. To ovšem klientům nesdělila. Krach skupiny Bohemia Energy pak zapříčinil to, že klienti České spořitelny, kteří chtěli na základě doporučení své banky uspořit na platbách za energii, nyní zaplatí výrazně více. Řada klientů České spořitelny je proto řádně naštvaná.
Spořitelna zprovoznila v půlce října pro klienty zkrachovalé Energie ČS speciální telefonní linku 800 960 960.
„Můj táta, který by normálně šmejdům nenaletěl, uvěřil ´své´ bankéřce z České spořitelny, s níž už několik věcí řešil před tím k oboustranné spokojenosti. Kdyby to táta kvůli doporučení nepodepsal, měl by zafixované energie a je v pohodě. Takhle bude platit jak mourovatý,“ sdělila Ekonomickému deníku Helena, která si nepřála zveřejnit příjmení.
Do detailu popsal svůj příběh s Energií ČS novinář Ivan Brezina.
Mohlo by vás zajímat
„Loni v říjnu mi zatelefonovala Petra Stříbrná z Energie CS, tedy ´dcery´ České spořitelny. Nevyžádané telefonáty s komerčními nabídkami razantně odmítám, ale paní Stříbrná prý moje číslo získala z vašeho interního systému proto, že jsem klientem Erste Premier. A protože vystupovala jménem České spořitelny, ukolébalo mne to – bohužel. Jménem České spořitelny mi paní Stříbrná nabídla ceny plynu a elektřiny na mých dvou odběrných místech. Z opatrnosti jsem si ověřil, že Energie ČS skutečně patří ČS. A vzhledem k tomu, že mám u České spořitelny (Erste Premier) skoro třicet let všechny své finanční produkty, považoval jsem nabídku paní Stříbrné za seriózní – opět bohužel,“ vypráví Ivan Brezina.
Plyn i elektřinu na obou svých odběrných místech tedy Ivan Brezina převedl k Energii ČS.
„Paní Stříbrná mi ovšem zatajila, že Česká spořitelna už v té době (říjen 2020) chystá prodej Energie ČS skupině Bohemia Energy. Aniž bych to tedy věděl a aniž bych si to přál, byl jsem převeden k pochybnému dodavateli, který teď zkrachoval. Řečeno natvrdo: Česká spořitelna mne prostě nalákala na svoje jméno a následně prodala jako ovci na trhu. Takové jednání ze strany České spořitelny (kterou paní Stříbrná v říjnu 2020 reprezentovala) považuji za krajně neetické, snad až podvodné. Česká spořitelna mne tím totiž dostala do situace, kdy budu muset urychleně řešit přechod k jinému dodavateli, samozřejmě za nevýhodných podmínek. Bude mne to stát spoustu času, energie a peněz,“ zlobí se Brezina.
Výše popsané je podle respektovaného novináře kolosálním průšvihem, který ničí renomé České spořitelny.
„Zvažuji odchod se všemi svými produkty k jiné bance. Jak se totiž ukazuje, u České spořitelny nemám nic jistého. Nevím, jestli zítra stejným způsobem jako moje dodávky energií někomu neprodáte třeba i moje hypotéky, zdravotní pojištění, citlivá osobní data… Žádám o vysvětlení, které se jako novinář chystám medializovat. Dále žádám o informaci, jakým způsobem budete situaci tisíců klientů Energie ČS ošálených jménem České spořitelny řešit. Jakým způsobem to nám klientům hodláte kompenzovat? Doplatíte nám rozdíl v ceně energií? Minimálně bych očekával, že všechny moje současné starosti s převodem plynu a elektřiny převezme Erste Premiere. Proto dávám na kopii i tým ombudsmana ČS a svou osobní bankéřku,“ napsal rozezlen do peněžního ústavu Ivan Brezina.
Linka má pomoci se zorientováním
„Situace spojená s ukončením dodávek elektrické energie a plynu ze strany Bohemia Energy nás velmi mrzí. Snažíme se našim bývalým klientům Energie ČS pomáhat i nadále,“ tvrdí na svém webu Česká spořitelna.
„Zřídili jsme speciální linku 800 960 960, na které pomáháme zorientovat se v nastalé situaci a poradíme s nastavením plateb novým dodavatelům. Ve spolupráci s firmou Encall jsme připravili službu expresního přechodu ze stávajících drahých DPI tarifů k novým dodavatelům se standardními tržními cenami. Naše bývalé klienty nyní telefonicky oslovujeme a budou-li mít zájem, předáme jejich kontakt společnosti Encall. Pracovníci Encall s klienty vyplní online žádost a následně zrealizují jejich přechod k novému dodavateli v nejkratším možném termínu. Využití služby Encall je zcela zdarma a pomáhá klientům rychle se zorientovat ve stávající složité situaci a maximálně urychlit proces přechodu k novému dodavateli,“ uvádí peněžní ústav.
Zároveň prý připravuje nástroje finanční pomoci, které by bývalým klientům Energie ČS mohly pomoci překlenout následujících 6 měsíců a usnadnit jim rozhodování při výběru nového dlouhodobého dodavatele energií.
A co svým naštvaným klientům, kterých bylo v době prodeje dceřiné společnosti Bohemia Energy, přes 40 tisíc, Česká spořitelna radí?
Jak postupovat s nastavením plateb?
SIPO
Klientům doporučujeme nastavení SIPO neměnit. Skupina Bohemia Energy deklarovala, že od listopadu nebude odesílat na Českou poštu požadavky na platbu SIPO. Zálohy za energie by se tak v listopadu neměly v přehledu plateb objevit. Naopak by klienti měli v rozpisu plateb obdržet zálohy od nového dodavatele.
Doporučujeme nicméně přehled plateb, který zašle Česká pošta na konci října nebo začátkem listopadu zkontrolovat. Pokud tam už platba za energie od Bohemia Energy nebude, není potřeba cokoliv řešit.
Jak postupovat při jednorázové změně platby za službu SIPO lze nalézt na stránkách České pošty.
Trvalé příkazy, souhlasy s inkasem
doporučujeme zrušit okamžitě;
pokud už platba záloh proběhla, Energie ČS ji zohlední v konečném vyúčtování, které bude klientům zasílat.
Když už platby za energie již odešly
bohužel nemůžeme zažádat o vrácení již proběhlé platby pomocí bankovního storna;
na již proběhlou platbu se nevztahuje žádost o součinnost o vrácení chybně provedené platby, nemá tedy smysl o ni žádat;
pokud již platba záloh proběhla, Energie ČS bude zpracovávat konečné vyúčtování a peníze uhrazené navíc zohlední v následujícím vyúčtování.
Mrzí nás to, vzkazuje banka
„Situace, do níž se díky ukončení činnosti Bohemia Energy dostali naši bývalí klienti, nás velice mrzí a snažíme se jim maximálně pomoci. Proto jsme okamžitě po krachu Bohemia Energy spustili linku pomoci, kde jim pomáháme s informacemi i s nastavením plateb novým dodavatelům.
Naše bývalé klienty proaktivně telefonicky oslovujeme a nabízíme jim možnost využít služeb externího call centra (jehož kapacitu jsme zaplatili), jehož pracovníci jim umožní (budou-li mít zájem) co nejrychleji přejít z drahých DPI tarifů k novým dodavatelům se standardními tržními tarify,“ zareagoval na otázky Ekonomického deníku mediální zástupce České spořitelny Filip Hrubý.
Zároveň banka pro klienty podle Hrubého chystá i nástroje finanční pomoci, které by jim měly pomoci zvládnout finanční problémy, které jim mohou způsobit stávající velmi vysoké ceny v rámci DPI tarifů.
„Při prodeji Energie ČS jsme nepředpokládali my ani nikdo jiný, že se situace na energetickém trhu vyvine způsobem, který způsobí pád jednoho z největších dodavatelů. Byli jsme si vědomi negativní reputace, kterou měla v minulosti Bohemia Energy, ale zároveň jsme vnímali výrazné zlepšení klientského přístupu v posledních letech, který z Bohemia Energy s takřka 900 tisíci klienty dělal respektovaného dodavatele energií,“ pokračuje Hrubý.
Samotný prodej Energie ČS nebyl podle zástupce banky rozhodně motivován snahou „zbohatnout“, ale střízlivou analýzou efektivity obchodního modelu, z níž vyplynulo, že prodej energií klientům Spořitelny bude efektivnější realizovat skrze partnerství s velkým distributorem než skrze dceřinou společnost.
„O klienty Energie ČS jsme se každopádně intenzivně starali i po samotném prodeji, díky čemuž jim jako jediným klientům Bohemia Energy, nebyla skokově zdražena energie v průběhu září a října. Chápeme, že si řada klientů Energie ČS bohužel až po oznámení krachu uvědomila, že došlo k prodeji Energie ČS společnosti Bohemia Energy. Nicméně o samotném prodeji Energie ČS jsme informovali na webu Energie ČS i v médiích již 29. října 2020 a následně v červenci 2021, kdy Energie ČS zaslala dopisy s oznámením o změně vlastníka všem svým klientům,“ uzavřel tiskový mluvčí České spořitelny Filip Hrubý.
Jan Hrbáček