Firma v oznámení pro Londýnskou akciovou burzu (LSE) stanovila cenu akcií v primární veřejné nabídce (IPO) na 150 pencí, krátce po zahájení ale její akcie oslabily pod 135 pencí. Eurowag před vstupem na burzu počítal s částkou 175 pencí, která už byla na spodním konci původně zvažovaného pásma. Debut akcií firmy se očekával ve čtvrtek, s akciemi se ale začalo obchodovat až dnes.
Eurowag nabídl 113 milionů akcií, což znamená hrubý výnos kolem 200 milionů eur, tedy asi 5,1 miliardy korun. Celková tržní kapitalizace firmy tím dosahovala přibližně 1,03 miliardy liber, v přepočtu 30,85 miliardy korun, po propadu kurzu se ale proporcionálně snížila. Název podniku na LSE je Wag Payment Solutions.
Firmu Eurowag založil v roce 1995 pod názvem W.A.G. podnikatel Martin Vohánka, který patří k nejbohatším Čechům. Časopis Forbes na začátku roku jeho majetek odhadoval zhruba na 7,5 miliardy korun. Služby Eurowagu, které zahrnují tankování, mýtné, vracení daní, správu vozového parku nebo finanční služby, využívá více než 350 tisíc vozidel zhruba ve třiceti zemích Evropy, Asie a Blízkého východu.
Eurowag loni hospodařil se ziskem před úroky, daní a odpisy (EBITDA) zhruba 57 milionů eur (1,45 miliardy korun), což byl proti předchozímu roku nárůst o 22 procent. Čisté tržby dosáhly 125,5 milionu eur (3,2 miliardy korun) a zisková marže 46 procent.
Vohánka měl před vstupem firmy na burzu v Eurowagu podíl 59,1 procenta, dalších 32,67 procenta měla na konci loňského roku společnost soukromého kapitálu TA Associates. Před vstupem na burzu se role předsedy představenstva ujal Paul Manduca, což je zkušený pojišťovací manažer ze společnosti Prudential, uvedla agentura Reuters.
Evropský trh primárních veřejných nabídek akcií má za sebou nejlepší třetí čtvrtletí za posledních deset let. Rostoucí výnosy dluhopisů a dohady o plánech centrálních bank při uvolňování měnové politiky ale náladu na trhu poněkud zhoršily.
Eurowag své akcie uvádí na londýnskou burzu v době, kdy se na evropský trh dálkových dopravců upíná v Británii pozornost. Nedostatek zahraničních řidičů nákladních aut v poslední době totiž způsobuje výpadky v zásobování a mnohé čerpací stanice v Británii nemají dostatek benzinu, protože ho nemá v cisternách kdo přivézt.
(čtk)