INZERCE

Jednou z hlavních výhod této technologie je využití stávající infrastruktury. Foto: NetworkRail

„Odposlechy“ vlaků mohou pomoci s bezpečností na železnici. Odhalí defekty kolejnic i osoby na trati

Optická vlákna podél železničních tratí lze použít jako virtuální mikrofony a zlepšit tak vzdálené monitorování stavu a poskytování údajů o výkonu vlaku. Ve zkratce FOAS, tedy optická vlákna s technologií akustického vnímání, je nyní třeba prověřit v praxi. Pokud se technologie osvědčí, mohla by v praxi hlásit třeba pohyb a polohu vlaku nebo poruchy na kolech.

Jen ve Velké Británii je kolem železničních tratí asi dvacet tisíc kilometrů kabelů s optickými vlákny. Network Rail nyní uzavřela smlouvu s konsorciem vedeným společností Thales Ground Transportation Systems na vývoj a testování technologie akustického snímání prostřednictvím optických vláken umístěných podél tratí. Jednou z hlavních výhod této technologie je využití stávající infrastruktury.

Hlášení informací o vlaku

Britská Network Rail a nizozemská ProRaily loni společně vyhlásily soutěž. Více než čtyřicet subjektů požádaly o zaslání připomínek a návrhu k celoroční studii zaměřené na výsledky testování FOAS, IoT, senzorů a chytrých CCTV kamer. Uzavření smlouvy následovalo po výběru nejlepšího soutěžícího – společností Thales.

Oslovení soutěžící měli za úkol se zaměřit na čtyři oblasti: hlášení pohybu a polohy vlaku, defekty kolejnic a kol, řízení bezpečnosti přejezdu a detekce vjezdu a lidí na trati.

Na podzim se začne testovat

K testování firmy využijí testovací trať RIDC Melton, která patří společnosti Network Rail, a také hlavní trať mezi Melton Mowbray a Leicesterem. Testování nové technologie plánují zahájit ještě letos na podzim.

„Tento projekt je skvělým příkladem spolupráce mezi Network Rail a ProRail při výzkumu a vývoji řešení problémů, které jsou nám oběma společné. RIDC Melton a přilehlá hlavní trasa nám poskytují dokonalé provozní scénáře k bezpečnému a odbornému testování technologie a plnému vyhodnocení jejího potenciálu,“ říká programový manažer výzkumu a vývoje portfolia Network Rail Huw Evans.

Sdílení dat o železnici

Network Rail poukazuje i na to, že data shromážděná v této studii by bylo možné využít v rámci „Rail Data Marketplace“. Jde o platformu pro sdílení údajů o železnici v rámci celého odvětví, jejíž vznik nedávno oznámila britská vláda.

Britská vláda, která nedávno oznámila vznik platformy, ji financuje pěti miliony britských liber. Její spuštění se plánuje v příštím roce.

Tomáš Rovný