INZERCE

Hub rychlodobíjecích stanic u Šlovic. Foto: Skupina ČEZ

ČEZ se chlubí: Nejvíc elektroaut se dá nabít mezi Rozvadovem a Prahou. Až 16 najednou

Největší lokalita rychlodobíjecích stanic v České republice je na půl cesty mezi Prahou a Rozvadovem. V jednu chvíli se tu může dobíjet 16 e-aut, chlubí se skupna ČEZ. Ve zmiňované lokalitě je poslední ze 108 stanic financovaných z evropských fondů.

Skupina ČEZ se chlubí tím, že její síť srovnatelná s většími řetězci klasických čerpacích stanic, má přes 310 stanic. Letos zatím ČEZ postavil více než 40 stojanů, za loňský rok 83.

Čekání, až dobije předchozí elektromobil, je podle Skupiny ČEZ na trase mezi Rozvadovem a hlavním městem minulostí. Alespoň u čerpacích stanic Benzina ORLEN na 83. km dálnice D5 u Šlovic.

Vyrostlo tu zatím největší dobíjecí místo v České republice, schopné obsloužit e-auta všech značek.

Ve směru na Prahu i k bavorské hranici jsou k dispozici vždy čtyři stanice. Každá umí doplnit většinu kapacity baterie za desítky minut.

Až donedávna byl 83. kilometr dálnice D5 známý hlavně jako místo, kde řidiči díky Kapli Smíření najdou při cestách republikou duchovní útěchu. Nově zde mohou načerpat elektrickou energii. ČEZ totiž v areálu čerpací stanice Benzina ORLEN zprovoznil celkem osm veřejných rychlodobíjecích stanic pro elektromobily, čtyři v každém směru.

Více stojanů schopných doplnit baterie všech značek a typů e-aut zatím nemá žádný z českých hubů dobíjecích stanic. Do budoucna ČEZ plánuje nahradit část stojanů stanicemi o vyšších dobíjecích výkonech, které doplní baterie elektromobilů rychleji.

„Počet elektrických aut v České republice už výrazně překonal hranici sedmi tisíc, jen za první pololetí letošního roku přibylo dalších 1300 e-aut. Je jasné, že poptávku po veřejném dobíjení tak rychle rostoucího počtu vozů plně zvládnou už jen místa se dvěma a více stojany. Právě na lokality jako Šlovice se proto nyní cíleně zaměřujeme. Jsme také rádi, že výstavbu sítě jsme mohli zčásti financovat díky prostředkům z dvojice grantů evropského programu Connecting Europe Facility. Symbolicky právě zde uzavíráme výstavbu z těchto prostředků, která přinesla českým řidičům e-aut 108 nových rychlodobíjecích stojanů,“ říká manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík.

Síť veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ, která se dle PR výstupů už se svým rozsahem vyrovnává větším řetězcům klasických čerpacích stanic, začala vznikat v roce 2012.

Od té doby se ze zelených stanic s logem ČEZ stal jeden ze symbolů této formy ekologické dopravy. V prvním pololetí načerpala e-auta u těchto stojanů 1 578 970 kWh. Za loňský rok to bylo 1 963 523 kWh, což je ekvivalent 54 542 plných dobití elektromobilu střední třídy s kapacitou baterie 36 kWh.

U každého ze stojanů ČEZ mohou současně doplňovat energii dva elektromobily, dohromady je tedy síť v jednu chvíli schopna odbavit přes 620 elektromobilů. Rychlodobíjecí stanice ABB o výkonu 50 kW tvoří více než 80 procent sítě ČEZ. Celkový instalovaný výkon dobíjecích bodů v síti ČEZ činí přes 19 tisíc kW, což je např. ekvivalent středně velké vodní elektrárny zásobující bezemisní elektřinou domácnosti 50tisícového města. Do pěti let chtějí energetici celkový výkon všech stanic ztrojnásobit na více než 50 tisíc kW.

Tomáš Rovný