INZERCE

Historická tramvaj na úzkorozchodné trati Liberec - Jablonec. Foto: Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou

Velké loučení: Mezi Libercem a Jabloncem dnes končí pravidelný provoz úzkorozchodných tramvají

Mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou dnes skončí pravidelný provoz tramvají po kolejích s úzkým – metrovým – rozchodem. Neděle už bude patřit loučení a po kolejích budou jezdit už jen historické tramvaje. S rekonstrukcí trati mezi Libercem a Jabloncem končí v České republice poslední úsek úzkorozchodné trati. Po rekonstrukci budou na trať uloženy kolejnice ve vzdálenosti drážního rozchodu 1435 milimetrů. Tramvaje začnou znovu mezi Libercem a Jabloncem jezdit až koncem příštího roku.

Po dobu rekonstrukce trati – více než rok – zajistí dopravní podnik spojení mezi Libercem a Jabloncem autobusy. Rekonstrukce trati začne v pondělí.

V neděli odpoledne ještě vyjedou poslední úzkorozchodné tramvaje, půjde ale o speciální jízdy historických vozů v rámci programu „Konec metrovky v Čechách“.

Boveraclub, který se už 30 let věnuje záchraně historických tramvají, nasadí v neděli na mimořádné jízdy sedm historických i současných vozů. Vyjíždět budou každých 15 minut. Z terminálu MHD v Liberci vyjede první v 11,15. V opačném směru z jabloneckých Tyršových sadů pak ve 12 hodin. Večer trať uzavře společná jízda všech tramvají v koloně, která z Jablonce vyrazí v 19 a do Liberce dojede ve 20 hodin.

Poslední jízdy tramvají na trati Liberec – Jablonec. Oznámení dopravního podniku na sociální síti. Foto: Tomáš Rovný

Přistaveny budou vozy:

–          Historická tramvaj „Bovera“ č. 78 z roku 1929
–          Historická tramvajová souprava 6MT č. 117 (z roku 1953) a vlek č. 44 (z roku 1932)
–          Historická tramvaj T2R č. 17 z roku 1962
–          Historická tramvaj T2-62 č. 145 z roku 1964
–          Historická tramvaj T3M č. 8106 z roku 1972
–          Tramvajová souprava T3m+T3m
–          Tramvajová souprava T3R.PLF+T3R.PV

Na konečné v Jablonci bude vystaven vlečný vůz-trolejová věž JED z roku 1899.

Jízdní řád Rozloučení s metrovkou. Foto: Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou

Tramvajová trať z Liberce do Jablonce dlouhá zhruba 13 kilometrů je v Česku posledním úsekem s rozchodem 1000 milimetrů. Po rekonstrukci získá trať standardní drážní rozchod 1435 milimetrů.

V Liberci už vozy s tímto rozchodem jezdí od roku 1998, kdy se rekonstruovala trasa z Lidových sadů do Horního Hanychova. Od Viaduktu do Lidových sadů jsou v krajském městě tři kolejnice, což umožňuje i speciální jízdy historických tramvají s metrovým rozchodem.

Pro přechod z metrového na drážní rozchod měl podle Tomáše Krebse z libereckého dopravního podniku Liberec hned několik důvodů.

„Jednak jsme byli poslední v republice, kdo ještě měl metrový rozchod. Jednak výrobce tramvají ČKD Praha tvrdil, že nízkopodlažní tramvaje na metrový rozchod nepůjdou udělat. Pak se dělala kompletní rekonstrukce od Lidových sadů do Hanychova, což město bralo jako příležitost ke změně,“ řekl ČTK Tomáš Krebs.

Změna rozchodu na Jablonec tak už jen provoz sjednotí. „Jednou z výhod je i to, že při opravách lze používat drážní vozidla,“ dodal Krebs.

Liberec s Jabloncem spojuje tramvajová trať od roku 1955 a je nejdelší meziměstskou tratí v České republice. Ročně přepraví téměř milion lidí.

Tramvaj na trati Liberec – Jablonec. Trať bude více než rok uzavřena. Foto: Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou

Naposledy se trať kompletně rekonstruovala v 70. letech minulého století.

Modernizace trati začala v roce 2008 přestavbou terminálu městské dopravy v centru Liberce. Za přispění fondů Evropské unie se už do obnovy trati investovalo zhruba 700 milionů korun. Většina z opravené části tramvajové tratě je díky investici dvoukolejná – provoz je tak rychlejší a bezpečnější.

V budoucnu se počítá s prodloužením trati v Jablonci nad Nisou až na plánovaný dopravní terminál v Kamenné ulici. Postavit bude proto ale třeba ještě ccaa 800 metrů kolejí. Obojí by se mělo stavět znovu za přispění evropských dotací v novém programovacím období.

Od pondělka 19. července by měly začít práce na zhruba sedmikilometrovém úseku kolejí od liberecké zastávky U Lomu po výhybnu ve Vratislavicích nad Nisou. Úsek už prošel před lety modernizací, nyní se ale bude zvětšovat rozchod kolejí a k tomu musí dodavatel upravit trolejové vedení a okolní terén.

Projektanti náklady odhadli na 87 milionů korun bez DPH, nakonec bude stavba ale dražší – 95,5 milionu korun bez daně. Zakázku získala společnost Eurovia CS. Hlavním důvodem zdražení zakázky jsou rostoucí ceny ve stavebnictví a růst cen železa kvůli dopadům koronavirové pandemie.

První velké práce mají být hotovy do 19. listopadu. Obnoven pak bude provoz tramvají pouze do Vratislavic. Do Jablonce nad Nisou budou ještě celý příští rok jezdit autobusy. Zbylou část trati rozdělil dopravní podnik na čtyři úseky, hotové mají být do konce roku 2022.

Liberec s Jabloncem spojuje tramvajová trať od roku 1955 a je nejdelší meziměstskou tratí v Česku. Ročně přepraví téměř milion lidí. Naposledy se kompletně rekonstruovala v 70. letech. Modernizace trati začala v roce 2008 přestavbou terminálu městské dopravy v centru krajského města. Za přispění EU se už do obnovy trati investovalo zhruba 700 milionů korun. Dokončení kompletní rekonstrukce až do Jablonce by teď mělo stát podle odhadů miliardu korun.

Tomáš Rovný