Prozatímní dohodu o nových pravidlech pro zpoplatnění silničních komunikací pro nákladní automobily posvětil evropský výbor pro dopravu a cestovní ruch. Pravidla neformálně dohodnutá v minulém měsíci se týkají poplatků, které mohou členské státy uvalit na nákladní automobily. Aktualizace rozšiřuje oblast působnosti na další vozidla, jako jsou autobusy, dodávky a osobní automobily, a dává pokyn k postupnému stanovení různých sazeb zpoplatnění silnic na základě emisí CO2 nebo vlivu na životní prostředí.
Cílem je přesunout zpoplatnění silnic z modelu založeného na čase na systém založený na vzdálenosti nebo skutečný počet kilometrů, aby lépe odrážel zásady „znečišťovatel platí“ a „uživatel platí“. Systém, který je aktuálně příliš fragmentovaný, se díky tomu sjednotí a zároveň podpoří ekologičtější vozidla.
Nižší sazby pro ekologická vozidla
Členské státy budou od roku 2029 postupně odstraňovat dálniční známky v hlavní síti TEN-T pro těžká nákladní vozidla a místo toho začnou uplatňovat mýtné na základě ujeté vzdálenosti. I nadále si budou moci ponechat dálniční známky pro konkrétní části této sítě, pokud mohou prokázat, že nový způsob zpoplatnění by znamenal nepřiměřené výdaje ve srovnání s očekávanými příjmy.
K širší podpoře používání ekologičtějších vozidel budou muset členské státy stanovit různé sazby poplatků za silniční dopravu na základě emisí CO2 a posouzení vlivu na životní prostředí u nákladních vozidel a autobusů, dodávek a minibusů. Zásadně snížit by měly poplatky za vozy s nulovými či nízkými emisemi.
Státy budou moci využívat systémy mýtného či dálničních známek. Stejně tak bude možné zavést kombinovaný systém poplatků pro těžká vozidla nebo pro některé typy těžkých vozidel, který by spojil prvky systému založeného na vzdálenosti a systému založeného na čase a integroval dva variační nástroje, což poskytne nezbytnou flexibilitu při navrhování jejich vlastních systémů výběru silničních poplatků.
Jako základní zásadu zpoplatnění silnic si však země ponechávají svobodu uplatňovat mýtné a poplatky za užívání u různých kategorií vozidel, jako jsou těžká vozidla, těžká nákladní vozidla, autokary a autobusy, lehká vozidla, lehká užitková vozidla, minibusy a osobní automobily, a to nezávisle na sobě. Mohou se například rozhodnout, že autobusy vůbec nezpoplatní.
Řešení v rukou jednotlivých zemí
„Tato nová pravidla představují milník v dosahování ambiciózní politiky dekarbonizace, kterou jsme stanovili na začátku legislativního období tohoto Parlamentu. I proto jsem velmi spokojen s dohodou, kterou jsme dosáhli ohledně vyčlenění některých mýt. Při plném respektování své autonomie budou nyní členské státy mít nástroje, které potřebují, aby mohly být aktivními hráči při řešení velké výzvy v oblasti životního prostředí, které čelíme,“ říká zpravodaj Evropského parlamentu Giuseppe Ferrandino.
Pro zajištění spravedlivého zacházení s příležitostnými uživateli a řidiči z jiných zemí Evropské unie vytvořila prozatímní dohoda také kratší doby platnosti a cenové limity pro dálniční známky, které lze použít u osobních automobilů.
Vyhodnocování informací
Tři roky po vstupu dohodnutých pravidel v platnost budou členské státy veřejně informovat o mýtném a uživatelských poplatcích vybíraných na jejich území, včetně informací o využití těchto příjmů. Příjmy z poplatků mají zároveň přispívat k udržitelné dopravě, infrastruktuře a mobilitě.
Po pěti letech Komise posoudí postupy zpoplatnění lehkých užitkových vozidel, aby mohla rozhodnout, zda by dodávky používané pro komerční účely měly dodržovat stejné modely zpoplatnění jako nákladní automobily a zda by měla existovat přísnější pravidla pro silniční poplatky za osobní automobily.
Dohodu nyní musí schválit Rada a Parlament jako celek. Po vstupu směrnice v platnost budou mít členské státy dva roky na to, aby její ustanovení začlenily do svých vnitrostátních právních předpisů.
Tomáš Rovný